Βίκυ Μοσχολιού. Αν κάποια λέξη που τραγουδούσε της ήταν δυσνόητη και δεν ήξερε τη σημασία της, πάντα ρωτούσε τους στιχουργούς της ώστε να μαθαίνει σε βάθος τη σημασία των τραγουδιών που ερμήνευε

«Το καλό ελληνικό τραγούδι είναι παιδεία, είναι πολιτισμός», είχε δηλώσει σε συνέντευξή της η αξέχαστη ερμηνεύτρια Βίκυ Μοσχολιού, το οποίο και υπηρέτησε πιστά για 40 και πλέον χρόνια, έχοντας στο ενεργητικό της διαχρονικές και αξιολάτρευτες επιτυχίες.
Αν κάποια λέξη που τραγουδούσε της ήταν δυσνόητη και δεν ήξερε τη σημασία της, πάντα ρωτούσε τους στιχουργούς της ώστε να μαθαίνει σε βάθος τη σημασία των τραγουδιών που ερμήνευε, διευρύνοντας έτσι και τους γνωστικούς της ορίζοντές.

Μανωλης Ρασσιας

 


Η Βίκυ Μοσχολιού γεννήθηκε τον Μάιο του 1943 στην Αθήνα.
Μεγάλωσε στο Μεταξουργείο και στη συνέχεια μέσα απ’ πολλές στερήσεις κατάφεραν οι γονείς της να χτίσουν ένα σπίτι στην Αγία Βαρβάρα.
Η φτώχεια ποτέ δεν στάθηκε εμπόδιο στα όνειρα της μικρής να ζήσει απο κοντά το λαϊκό τραγούδι.
Βαθιά επηρεασμένη απ’ τον Πατέρα της γνωρίζει το ελληνικό τραγούδι καθώς το μικρό γραμμόφωνό τους, δεν σταματά ποτέ να παίζει τα σουξέ της εποχής.
Οι γονείς της ούτε καν ήθελαν να την δουν τραγουδίστρια αλλά δεν είχαν φανταστεί την συνέχεια.
Η κόρη τους στο μεροκάματο απ’τα 13 της χρόνια ως κορδελιάστρα βοηθούσε τα πενιχρά οικονομικά του σπιτιού.

Με προτροπή και αποφασιστικότητα της (Έφη Λίντα) ξαδέρφης της Βίκυς Μοσχολιού,το όνειρό γίνεται πραγματικότητα.
Απ’το 1962 η άγνωστη Μοσχολιού πιάνει δουλειά στο ιστορικό μουσικό κέντρο, η Τριάνα του Χειλά.
Η αφρόκρεμα του λαϊκού πενταγράμμου έχει περάσει ήδη απο εκεί και συνεχίζει να δίνει το παρών.
Στο πάλκο κάθε βράδυ με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, ο οποίος τη στηρίζει καλλιτεχνικά και πιστεύει στη φωνή της. Ο Μπιθικώτσης έχει μια ιδέα: Παίρνει μαζί του στα γυρίσματα της ταινίας, «Τα Κόκκινα Φανάρια» την νεαρή Βίκυ και τη συστήνει στον Σταύρο Ξαρχάκο με την ελπίδα μιας άμεσης συνεργασίας. Ο συνθέτης ντύνει μουσικά τη ταινία αυτή, όπως και την επόμενη η οποία θα γίνει η απαρχή της συνεργασίας τους.


Εν τέλει την επόμενη χρονιά θα λάμψει το αστέρι της Βίκυς Μοσχολιού.
Βρισκόμαστε στο έτος 1964 και έχουν ξεκινήσει τα γυρίσματα της ταινίας Λόλα. Ο Σταύρος Ξαρχάκος ντύνει ηχητικά και αυτή τη ταινία και στο πλατό σκηνοθετεί ο Ντίνος Δημόπουλος.
Ο σκηνοθέτης μας δίνει χαρακτηριστικά το κλίμα και τη γνωριμία του με την Μοσχολιού.
Ήταν χάραμα μετά από νυχτερινό γύρισμα και με προτροπή του φροντιστή της Φίνος, Παντελή Παλιεράκη πήγαμε στη Τριάνα να δούμε κάτι σπουδαίο, το οποίο ήθελε να δω.
Εδώ να σημειώσω πως Ξαρχάκος και Δημόπουλος έψαχναν εναγωνίως μια καινούργια καλή φωνή ώστε να ντύσει το μελαγχολικό ξεκίνημα και φινάλε της ταινίας. Συνεχίζοντας τη περιγραφή του απο το βιβλίο του «Ένας σκηνοθέτης θυμάται» αναφέρει…Μπήκαμε ακριβώς τη στιγμή που στο μαγαζί τραγουδούσε αυτή η άγνωστη τότε κοπέλα, με τη βαθιά ραγισμένη φωνή…έμεινα με το ποτό στο χέρι.. Ποια είναι αυτή; Ρώτησα ευθύς αμέσως τον Παντελή..
Αύριο τη θέλω στο γραφείο..
Όντως σε δέκα μέρες ηχογραφούσαμε το «χάθηκε το φεγγάρι», για την αρχή και το φινάλε της Λόλα.
Τρία ξενύχτια για ένα πλάνο τριών λεπτών, τρία ξενύχτια για μια ζωή για τη Βίκυ.. συμπληρώνει ο Δημόπουλος.
Η καταξίωση έρχεται αμέσως.
Ο Σταύρος Ξαρχάκος θα γίνει η αρχή και βάση για μια υπέρλαμπρη καριέρα.
Θα συνεργαστούν αρκετές φορές και το 1965 θα κάνουν μαζί τον δίσκο 12 τραγούδια του Ξαρχάκου. Εκεί θα ακουστεί το χάθηκε το φεγγάρι,  βάλε κι’ άλλο πιάτο στο τραπέζι, παλικαράκι που λιωσα.
Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς θα ακολουθήσουν και άλλες χρυσές επιτυχίες της 22χρονης Βίκυ.
Ο Γιώργος Ζαμπέτας ενώ προορίζει αρχικά για την Πόλυ Πάνου τα τραγούδια, Δειλινά, Πάει Πάει, Πόρτα κλειστή τα χείλη σου, ξημερώματα, τελικά τα δίνει στη Μοσχολιού.
Ο Ζαμπέτας τη συστήνει στον Τάκη Λαμπρόπουλο της Columbia και η ηχογράφηση γίνεται αμέσως με τους συντελεστές να μένουν εμβρόντητοι με την άνεση και το μεγαλείο της νεαρής τραγουδίστριας.
Ως συνθέσεις και ερμηνείες εξαίσιες.


Αν ο Ξαρχάκος την έκανε γνωστή στο ευρύ κοινό, ο Ζαμπέτας την καθιερώνει.
Η Βίκυ τραγούδησε σχεδόν όλο το καλό ελληνικό τραγούδι. Γιώργος Ζαμπέτας, Άκης Πάνου, Μίκης Θεοδωράκης, Σταύρος Ξαρχάκος, Δήμος Μούτσης, Βασίλης Τσιτσάνης, Μίμμης Πλέσσας, Γιάννης Σπανός, Καλδάρας, Χατζηνάσιος, Μαρκόπουλος, Κραουνάκης, Κουγιουμτζής κλπ..
Παράλληλα απο στιχουργούς και ποιητές ότι πιο όμορφο γέννησε ο τόπος μας: Ιάκωβος Καμπανέλλης, Μάνος Ελευθερίου, Γιάννης Ρίτσος,Γιώργος Σεφέρης, Νίκος Γκάτσος, Ευτυχία Παπαγιανοπούλου, Κώστας Βίρβος κλπ…
Ο Μίκης Θεοδωράκης θα τη χαρακτηρίσει φωνή ογκόλιθο.
Αν μη τι άλλο η Βίκυ είχε την άνεση να ερμηνεύσει σχεδόν όλο το φάσμα της νεοελληνικής λαϊκής έκφρασης.
Ρεμπέτικο, λαϊκο, έντεχνο, νέο κύμα, ελαφρολαικό πέρασαν ακούραστα απ’ την μοναδική φωνητική της χροιά η οποία προσέδιδε βάθος και νόημα αδιαπέραστο σε οτι ερμήνευε.
Είχε χάρισμα μοναδικό καθώς η γεμάτη δύναμη φωνή της με την εξαίσια βραχνάδα της, χρωμάτισαν ανεπανάληπτα διαχρονικές επιτυχίες.
Εξίσου σημαντικό να αναφέρω πως η πανέμορφη φωνητική της άρθρωση ήταν μοναδική και ίσως ανεπανάληπτη.
Η Βίκυ Μοσχολιού ήταν μια μουσική σχολή μόνη της.
Είχε τον τρόπο να αναδείξει με αξεπέραστη επιτυχία όλα τα μουσικά διαμάντια τα οποία της προσφέρθηκαν απλόχερα.
‘Έδωσε νόημα σε μια ολόκληρη περίοδο και αυτή της το ανταπέδωσε ως όφειλε.
Μουσικές και στίχοι για την αγάπη και τον έρωτα μέσα απ’ τις καθημερινές δυσκολίες ενός λαού που είτε μετανάστευσε είτε έμεινε στη πατρίδα να παλέψει για τα προς το ζην.
Έν’ αστέρι πέφτει πέφτει, Πέρα απ’τη θάλασσα, θα κλείσω τα μάτια, Πήρα απ’το χέρι σου νερό, Χάθηκε το φεγγάρι, Μην τα φιλάς τα μάτια μου, Άνθρωποι μονάχοι, Δεν ξέρω πόσο σε αγαπώ, Έτσι είν’ η ζωή, Άσπρα κόκκινα, κίτρινα, μπλέ….και δεκάδες ακόμα επιτυχίες…
Στα 1967 θα παντρευτεί τον Μίμη Δομάζο κάνοντας δύο παιδιά μαζί του και 12 χρόνια μετά οι δρόμοι τους θα χωρίσουν.
Εντωμεταξύ η Βίκυ κάνει στροφή στη καριέρα της στις αρχές της δεκαετίας του 70′ καθώς αφήνει τις πίστες της νύχτας. Νέος σταθμός της, οι μπουάτ της Πλάκας όπου όπως δηλώνει αισθάνεται καλύτερα γιατί ο ακροατής είναι εκεί μόνο για αυτή.
Ακολουθούν συνεργασίες με τον Δήμο Μούτση (Συνοικισμός Α 1972 Στροφές 1973). Στη συνέχεια στα 1974 η συνεργασία εις διπλούν με τον Γιάννη Μαρκόπουλο στα (Μετανάστες και Θεσσαλικός κύκλος).Ο Ξαρχάκος θα δώσει πάλι το παρών με το άλμπουμ Νυν και Αεί στα 1974 ένω συνεργάστηκαν σε δύο ακόμα δίσκους στα τέλη του 1960,Χρώματα 1968,Κόσμε Αγάπη μου 1969.
Ενδιάμεσα η Βίκυ συνεργάστηκε και με τον Γιάννη Σπανό στο άλμπουμ Το Σαββατόβραδο. Πολλές συνεργασίες που άφησαν το στίγμα τους στο ελληνικό τραγούδι μέχρι και τα τέλη του 80.
Η Βίκυ τραγούδησε επιτυχημένα και για το ελληνικό σινεμά στη χρυσή εποχή του. Εν ολίγοις ο τρόπος που τραγούδησε άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα της καθώς έδειξε τον τρόπο που ερμηνεύει η «σπουδαία φωνή».
Είναι η βάση που άφησε ως κληρονομιά για το πως τραγουδάμε σωστά.
Είναι η οντότητα που εξέπεμπε λάμψη και αγνότητα, συναίσθημα και αγάπη.
Έφυγε απ’τη ζωη τον Αύγουστο του 2005 αφού πάλεψε για δυο χρόνια με την επάρατη νόσο.
Ένα αστέρι πέφτει, πέφτει το κοιτώ στον ουρανό….

  • Βαγγέλης Τάτσης

    Ευτυχώς που μου βγάλανε το «Ευ» από πολύ μικρή ηλικία γιατί αν και Εύηχο το Ευάγγελος τουλάχιστον για την δεκαετία του 70 που γεννήθηκα, ένα bulling θα το έτρωγα. Ο Φλεβάρης αν και κρύος εγώ γεννήθηκα μέσα στα ζεστά στις 21 του μήνα το σωτήριο έτος 1975 στο Αρεταίειον και οι δικοί μου ποτέ δεν αντιλήφθησαν την τρέλα που θα κουβαλάω, μέχρι που την έκανα καύσιμο γράφοντας κείμενα, άλλοτε θεατρικά, άλλοτε παιδικά και άλλοτε στιχάκια απλά για να μην μου κάνει μούτρα και η κιθάρα μου. Αγαπώ τις θετικές αύρες των παιδιών και τους μεγάλους που δεν μεγαλώνουν ποτέ.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Athens Photo Festival 2019 στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138

Στο κεντρικό εκθεσιακό πρόγραμμα του Athens Photo Festival 2019 στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138 συμμετέχουν ...

Η Pavlina Styl παρουσιάζει «Cabatet Noel”στο Athenaeum Κελάρι

Η περφόρμερ Pavlina Styl μετά τις επιτυχημένες εμφανίσεις της μαζί με το εξαιρετικό κουαρτέτο ...

Παρουσίαση του άλμπουμ Tous des oiseaux της Ελένης Καραΐνδρου

H Ελένη Καραΐνδρου θα παρουσιάσει το νέο της άλμπουμ Tous des oiseaux από την ...

«Το δικό μας σινεμά» των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα στο ολοκαίνουργιο «Άλσος» του Πεδίον του Άρεως

Το συγγραφικό δίδυμο των μεγάλων επιτυχιών Θανάσης Παπαθανασίου και Μιχάλης Ρέππας επιστρέφει με ένα ...

Όσκαρ 2019: Ποιοι θα τα πάρουν;

Λίγες ώρες απομένουν μέχρι το μεγαλύτερο και πιο αγαπημένο κινηματογραφικό ξενύχτι της χρονιάς. Τα ...

Local Green: Το νέο healthy food trend είναι επιτέλους εδώ!

 Αθήνα, 1 Ιουλίου 2019 – Το πολύ-αναμενόμενο εστιατόριο Local Green άνοιξε τις πόρτες του ...