Την Ευδοκία φίλε μου ναι…Την Ευδοκία χορέψαμε…Πόσες φορές το έχω ακούσει στη ζωή μου…Για το θρυλικό ζεϊμπέκικο του Μάνου Λοΐζου…

Την Ευδοκία φίλε μου ναι…Την Ευδοκία χορέψαμε…Πόσες φορές το έχω ακούσει στη ζωή μου…Για το θρυλικό ζεϊμπέκικο του Μάνου Λοΐζου…Το μοναδικό ζεϊμπέκικο που δεν πήρε στίχους….

Δεν τους χρειάστηκε ποτέ.
Τον Σεπτέμβριο του 1971 η Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Μανώλης Ρασσιάς
Ένα χρόνο διαρκούν τα γυρίσματα της ταινίας. Εξι μήνες οι προφορικές σκηνές και έξι αυτές με κίνηση.
Ο σκηνοθέτης επιλέγει για πρωταγωνιστές δυο νέα παιδιά τα οποία δεν είναι ηθοποιοί.
Η Μαρία Βασιλείου στον ρόλο της Ευδοκίας και ο Γιώργος Κουτούζης στον ρόλο του λοχία.
Η «αθωότητα» και η εν γνώση απειρία τους, σε συνδυασμό με την εμπιστοσύνη με την οποία τους περιβάλλει ο σκηνοθέτης προκαλούν τον θαυμασμό ως προς το τελικό αποτέλεσμα.
Οι κριτικές σε βάθος χρόνου τον αποζημίωσαν καθώς το δημιούργημά του συγκαταλέγεται ως μια απ’ τις καλύτερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών. Ο έρωτας, ο μεγάλος αυτός «δημιουργός» της ζωής, είναι παρών στο φίλμ, κινώντας τα νήματα του σεναρίου.
Η Ευδοκία γνωρίζει τον λοχία σε ένα ταβερνάκι. Τα γυρίσματα της σκηνής παίρνουν δυο μέρες, με τον Δαμιανό να επιβάλει στους ηθοποιούς και στον εαυτό του μια μυσταγωγία.
Ακόμα ψάχνει το κομμάτι που θα «ντύσει»  τον χορό του νεαρού λοχία.
Στο γύρισμα ο Γιώργος Κουτούζης ακούει το ζεϊμπέκικο του Μάρκου Βαμβακάρη η «Ατακτη».Βαρύ άκουσμα μεστό νοημάτων και ύψιστη δημιουργία του Συριανού ρεμπέτη. Σε αυτό τον καμβά στήνεται το ποιο ωραίο ζεϊμπέκικο του ελληνικού σινεμά.
Ο Μάνος Λοΐζος καλοκαίρι του 71 συμφωνεί με τον σκηνοθέτη να δώσει μουσική στη σκηνή, τον οποίο γνωρίζει πρώτη φορά. Παίρνει το υλικό απ’το γύρισμα στη ταβέρνα γράφοντας την Ευδοκία στο σπίτι του Δαμιανού.
Ο σκηνοθέτης ζητά απ’ τον νεαρό λοχία να έχει τα χέρια ανοιχτά κοιτώντας την Ευδοκία. Δεν φοβάται τον προστάτη της ούτε και την παρέα του. Το μήνυμα άμεσο και σφοδρά ερωτικό. Τα βήματά του υποδεικνύουν το ερωτικό κάλεσμα κόντρα σε κάθε εμπόδιο. Η Ευδοκία ανταποκρίνεται και όλα ξεκινούν.
Ο καυγάς για τα μάτια της, ο μεγάλος έρωτας. Εν τω μεταξύ ο σκηνοθέτης τυχαία έχει γνωρίσει τον Κουτούζη σε έναν καυγά να τα έχει βάλει με μια παρέα. Αυτή η σκηνή του βάζει την ιδέα να τον θέσει υποψήφιο για πρωταγωνιστή και του το προτείνει.
Δεν πειράζει που δεν είσαι ηθοποιός. Εγώ θα σε κάνω! του λέει και έτσι κάμπτει, τις όποιες αντιστάσεις του.
Οι πρόβες για την μελοποίηση της Ευδοκίας ξεκινούν όπου συμμετέχει και ο ρεμπέτης Γιώργος Μουφλουζέλης με το τζουρά του. Η συγκίνηση ξεχειλίζει όταν ο Μάνος τελειώνει τη σύνθεση.
Ο τζουράς ξεκούρδιστος ελαφρώς δίνει το ηχόχρωμα που ψάχνει στην Ευδοκία. Είναι βέβαια αξιοσημείωτο πως ο συνθέτης απευθύνθηκε στον Λευτέρη Παπαδόπουλο ώστε να συμβάλει στιχουργικά στο κομμάτι.
Όταν όμως το άκουσε είπε πως: Αυτό το πράγμα δεν παίρνει απ’λόγια, δεν υπάρχουν στίχοι να το υποστηρίξουν.
Το απόλυτο ορχηστρικό ζεϊμπέκικο δεν χρειάστηκε στίχους γιατί λειτουργεί αυτόνομα ως δοξασία ως ύμνος στην μουσική ιστορία και εν γένει στον ζεϊμπέκικο χορό.
Αποτελεί μια μουσική οντότητα η οποία στέκει περήφανα στον χρόνο.
Δεν χρειάζεται συστάσεις καθώς οι νότες μπαίνουν επιβλητικά στο ανθρώπινο αυτί. Σε καλούν να χορέψεις χωρίς να τραγουδάς.Τραγούδι γίνονται τα βήματά σου στην αιωνιότητα της στιγμής σου.
Ήταν ευτυχής για το νεοελληνικό τραγούδι η σύμπραξη και γνωριμία των Λοΐζου-Δαμιανού.
Η Ευδοκία ετυμολογικά στην αρχαιότητα είχε την έννοια της ευχαρίστησης του πόθου της επιθυμίας. Σήμερα περισσότερο της θέλησης για το καλύτερο και της συλλογικής ευτυχίας..
Απ’ όποια οπτική το δείς το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Η Ευδοκία είναι το τραγούδι που γεννήθηκε μέσα στην φλόγα του έρωτα, στα μάτια που μιλούν και λένε τόσα πολλά σε λίγα λεπτά, με νοήματα παντοτινά. Οι πρωταγωνιστές θα βρεθούν μαζί με τον σκηνοθέτη στο φεστιβάλ κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης στα 1972.
Ο Αλέξης Δαμιανός θα φύγει από τη ζωή στις 4 Μαΐου του 2006.Η Μαρία Βασιλείου θα νικηθεί από τον καρκίνο μόλις στα 39 της χρόνια. Τη φωνή της ντούμπλαρε η τραγουδίστρια Ελένη  Ροδά, καθώς τα ελληνικά της δεν ήταν καλά. Ο Γιώργος Κουτούζης δεν ασχολήθηκε ποτέ ξανά με το σινεμά. Τον κέρδισε η Θάλασσα και το Πέραμα απ’ οπου και πήρε σύνταξη ως λεβητοποιός.
Η μια και μόνη καλλιτεχνική του εμφάνιση στην Ευδοκία τον επηρέασε για πάντα και βέβαια τον ελληνικό κινηματογράφο..
  • Βαγγέλης Τάτσης

    Ευτυχώς που μου βγάλανε το «Ευ» από πολύ μικρή ηλικία γιατί αν και Εύηχο το Ευάγγελος τουλάχιστον για την δεκαετία του 70 που γεννήθηκα, ένα bulling θα το έτρωγα. Ο Φλεβάρης αν και κρύος εγώ γεννήθηκα μέσα στα ζεστά στις 21 του μήνα το σωτήριο έτος 1975 στο Αρεταίειον και οι δικοί μου ποτέ δεν αντιλήφθησαν την τρέλα που θα κουβαλάω, μέχρι που την έκανα καύσιμο γράφοντας κείμενα, άλλοτε θεατρικά, άλλοτε παιδικά και άλλοτε στιχάκια απλά για να μην μου κάνει μούτρα και η κιθάρα μου. Αγαπώ τις θετικές αύρες των παιδιών και τους μεγάλους που δεν μεγαλώνουν ποτέ.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Χριστούγεννα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Μέσα από ένα πλούσιο γιορταστικό πρόγραμμα εκδηλώσεων, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, κατά τη διάρκεια ...

Η Στέλλα Σαμαρά εμφανίζεται για πρώτη φορά στη σκηνή του Half Note

Ένας κύκλος νέων ερμηνευτών και τραγουδοποιών που με μεγάλη ανυπομονησία σας προτείνουμε έρχεται στο Half ...

The Art Project στο θέατρο Άλμα «Πρώτη Αγάπη»

H αριστουργηματική νουβέλα του κρητικού διηγηματογράφου Ιωάννη Κονδυλάκη για το πρόωρο ξύπνημα του έρωτα με ένα «αταίριαστο» ...

«Η Μικρή μας Πόλη»: Παράταση παραστάσεων μέχρι Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου [pick’s]

«Η Μικρή μας Πόλη» είναι ένας ύμνος στην ζωή, στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια και στην πολύτιμη ...

Ariana Grande με «7 Rings»

Το νέο single της Ariana Grande μόλις κυκλοφόρησε. Μετά το “Thank U, Next” που παρέμεινε για 7 εβδομάδες στην κορυφή του Billboard Hot100 σπάζοντας το ένα ...