«Ψύλλοι στ’ αυτιά» του Ζωρζ Φεϊντώ [κριτική]

Η διαχρονική φάρσα ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γαλλικής δραματουργίας βλέπει το αμάρτημα της απιστίας μέσα από μια σουρεαλιστική ματιά

Πόσες φορές μπορεί κάποιος να δει το ίδιο θεατρικό έργο; Το ίδιο κείμενο εννοώ παιγμένο από διαφορετικό θίασο. Αρκετές; Κάμποσες; Πιθανόν λίγες. Και πόσο ακραία βαρετός γίνεσαι όταν στην παρέα σού το ζητάνε κάτι τέτοιο.

Του Θανάση Σταυρόπουλου

«Το έχω δει με τον τάδε. Ο δείνα όταν το είδα ήταν κα-τα-πλη-κτι-κός. Πόσο καλύτερο θα είναι αυτό;». Μια βόλτα στο θέατρο ΜΟΥΣΟΥΡΗ, στην παράσταση ΨΥΛΛΟΙ ΣΤ’ ΑΥΤΙΑ θα σας πείσει για το ακριβώς αντίθετο. Παιγμένο κείμενο, ναι, αρκετές φορές.Αυτή όμως είναι μία άλλη. Μία όντως καλή παράσταση.

Η μετάφραση του σπουδαίου Μίνωα Βολανάκη, γνωστή. Στηρίζονται άλλωστε όλοι σε αυτή. Σ’ αυτή λοιπόν βασίστηκε και ο σκηνοθέτης Πέτρος Φιλιππίδης, μόνο που την πήγε λίγο παρακάτω με τη σκηνοθεσία του. Αν και κράτησε τον χαρακτήρα του έργου, την εποχή του, την αισθητική του, πολύ κοντά στο είδος του, ωστόσο η ματιά του σκηνοθέτη είναι απολύτως σύγχρονη. Έχει φρεσκάδα, έχει ρυθμό, έχει αισθητική προσέγγιση αξιόλογη και αξιοπρόσεκτη. Και κυρίως έχει συνέπεια. Ο Πέτρος Φιλιππίδης με έναν εξαιρετικό δικό του τρόπο καταφέρνει να σκηνοθετήσει το έργο, παίζοντας φυσικά και ο ίδιος, δίνοντας ωστόσο την αίσθηση ενός άλλου ανθρώπου. Ενός διαφορετικού συντελεστού. Λες και ο Φιλιππίδης ηθοποιός, σκηνοθετήθηκε από έναν άλλον σκηνοθέτη κι όχι από τον Φιλιππίδη σκηνοθέτη. Κατάφερε να περάσει σε κάθε έναν ηθοποιό του μία συγκεκριμένη οπτική, ένα συγκεκριμένο πεδίο ανάπτυξης του ρόλου. Κι όλο αυτό έδεσε μοναδικά και αρμονικότατα.

Ο ηθοποιός Πέτρος Φιλιππίδης κράτησε το μέτρο, που ομολογουμένως όσο πειθαρχημένος κι αν είσαι σε μία τέτοια παράσταση εύκολα ξεφεύγεις. Εμβάθυνε και τους δύο τύπους που ενσάρκωσε, τους Σαντεμπίζ και Πος,  και τους διαχώρισε πλήρως μπροστά στα μάτια μας. Εδώ ναι θα μπορούσα να πω, μπράβο στον κ. Φιλιππίδη που υπάκουσε και πειθάρχησε στον σκηνοθέτη του. Απολαυστικότατος, έτοιμος, ακριβής.

Η Φαίη Ξυλά ως Ραϋμόνδη «έντυσε» τον ρόλο της με απαράμιλλη χάρη. Άφησε επί σκηνής ένα ίχνος αλήθειας και εντιμότητας.

Η Μυρτώ Αλικάκη ως Λουΐζα Ντε Χιστάνγκουα αποκαλυπτική. Έχει την ευχέρεια να ελίσσεται μέσα στους ρόλους της και να εξελίσσεται συνάμα. Έχει μία υποκριτική εμβρίθεια που την καθιστά το απόλυτο εργαλείο του κάθε σκηνοθέτη σε κάθε ρόλο που θα της ανατεθεί.

Ο Θανάσης Ευθυμιάδης στον ρόλο του Ντε Χιστάνγκουα το αντίπαλον δέος. Η άλλη όψη του νομίσματος στο ρόλο του Σαντεμπίζ. Πως θα ήταν ο Φιλιππίδης-Σαντεμπίζ αν ζήλευε. Αν δεν ήταν αυτός που είναι. Το καθρέφτισμά του. Ο Θανάσης Ευθυμιάδης έφτασε τον ρόλο του στα όρια τού εντελώς αποδεκτά «γελοίου» τύπου. Τον σκιαγράφησε μοναδικά και τον παρουσίασε ανεπανάληπτα.

Ο Θοδωρής Κατσαφάδος ως ξενοδόχος Φεραγιόνέφερε στην παράσταση όλη την εμπειρία του και τη γνώση του. Ένας ηθοποιός που αποτελεί εγγύηση σε κάθε θεατρική σκηνή. Εξαιρετικά καίριος και ακριβής.

Η Αλεξάνδρα Καρακατσάνη υποδύθηκε τον ρόλο της Ολυμπίας, συζύγου του Φεραγιόν. Ένας χείμαρρος επί σκηνής. Σαρωτική και σκαμπρόζικη.

Ο Κάμμιλος του Σταύρου Ζβήγγου ίσως, αν όχι η καλύτερη, σίγουρα από τις καλύτερες στιγμές της παράστασης. Ρόλος δύσκολος, απαιτητικός, επίπονος. Μπορεί πολύ εύκολα να γίνει έως και βαρετός εάν δε δοθεί στον θεατή αυτό το συστατικό που χρειάζεται για να τον κρατήσει σε εγρήγορση. Και δεν εννοώ την ταχύτητα, όχι. Τη σπιρτάδα του ηθοποιού εννοώ. Και ο Σταύρος Ζβήγγος, χωρίς σύμφωνα να εκφέρει, χωρίς την «αβάντα» των λέξεων, κατέστη κατανοητός, διαυγής και ξεκάθαρος, τόσο νοηματικά, όσο και υποκριτικά.

Ο Θανάσης Πατριαρχέας ως Τουρνέλ χάρισε ρίγη συγκινήσεων στο γυναικείο κοινό. Εντελώς πελαγωμένος ως Τουρνέλ, ανάμεσα στο τι είναι και τι δεν είναι πραγματικότητα γύρω του, και σε απόλυτη αντιδιαστολή με τη στιβαρότητα του παρουσιαστικού του ως ηθοποιός, κέντησε στην κυριολεξία έναν ρόλο με όλα αυτά τα απαραίτητα συστατικά που χρειαζόταν για να γίνει μία φιγούρα συμπαθής. Μία υποκριτική προσέγγιση από τον Θανάση Πατριαρχέα με πολλές καλές στιγμές.

Ο Βαγγέλης Κυπαρίσσης στον ρόλο του γιατρού θα τολμήσω να πω ότι ήταν αποκαλυπτικός. Έδωσε στον ρόλο του υπόσταση και τον ανέβασε πολύ κοντά στους πρώτους ρόλους του έργου.

Ο Χάρης Χιώτης υποδύθηκε τον ρόλο του Βαπτιστίνου. Τι να πω εδώ, κάθε φορά αυτός ο ηθοποιός ανεβαίνει αργά και σταθερά τα σκαλιά που του τυχαίνουν στην τέχνη του. Πιστεύω ότι σε κάθε παραγωγή που καλείται να λαμβάνει μέρος, ανεβάζει τον προσωπικό του πήχη ακόμα ψηλότερα. Κι αυτό είναι κάτι όχι μόνο εμφανές, αλλά και σχεδόν αυταπόδεικτο παρακολουθώντας τον.

Ο Ράγκμπυ με την πολύχρονη εμπειρία του Θοδωρή Ρωμανίδη και η Αντουανέτα της Ευγενίας Παναγοπούλου έδωσαν στην παράσταση το επιπλέον «κάτι», αυτό το στοιχείο που προσδίδουν οι μικρότεροι αλλά τόσο σημαντικοί ρόλοι σε ένα έργο. Ενώ ο Ισίδωρος που παίχτηκε τόσο έξοχα και θαυμάσιααπό τον Αντώνη Στάμο, συμπλήρωσε το έργο του Φεντώ με την απαραίτητη αίσθηση του ακραίου.

Τα μοναδικά σκηνικά και κουστούμια του Γιάννη Μέτζικωφ, η εύστοχη μουσική επιμέλεια του Ιάκωβου Δρόσου μα πάνω από όλα η υποδειγματική κινησιολογία του Δημόκριτου Σηφάκη, η οποία πρόσθεσε ένα στοιχείο υπερβάσης και μοναδικότητας στην όλη παράσταση, ολοκλήρωσαν θεαματικά αυτό το έργο. Ίσως αν θα έπρεπε να πω κάτι, να σημειώσω κάτι στα μείον της παράστασης, να ήταν αυτό της διάρκειας. Αλλά μην απατάστε. Μερικά έργα είναι για να βλέπονται ολόκληρα. Ας ξεφύγουμε για λίγο από τη μέγγενη των 90’. Σας παρακαλώ, απολαύστε υπεύθυνα κάποια στιγμή το θέατρο, για όσο αυτό θα πρέπει να διαρκεί.

Ταυτότητα παράστασης

Συντελεστές

Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης
Σκηνοθεσία: 
Πέτρος Φιλιππίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: 
Γιάννης Μετζικώφ
Φωτισμοί: 
Λευτέρης Παυλόπουλος
Μουσική επιμέλεια: 
Ιάκωβος Δρόσος
Βοηθός σκηνοθέτη: 
Νίκη Βακάλη
Παραγωγή: Θεατρικές επιχειρήσεις 
Κάρολος Παυλάκης

Διανομή

Πέτρος Φιλιππίδης
Θανάσης Ευθυμιάδης
Φαίη Ξυλά
Μυρτώ Αλικάκη
Θοδωρής Κατσαφάδος
Αλεξάνδρα Καρακατσάνη
Σταύρος Σβήγκος
Θανάσης Πατριαρχέας
Θεόδωρος Ρωμανίδης
Ευγενία Παναγοπούλου
Χάρης Χιώτης
Βαγγέλης Κυπαρίσσης
Αντώνης Στάμος

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη 19:15, Πέμπτη-Παρασκευή 21:00
Σάββατο (λαϊκή απογευματινή): 18:00
Σάββατο (βραδινή) 21:15
Κυριακή: 19:15

Τιμές εισιτηρίων

– Τετάρτη & Πέμπτη: €20, €14 (φοιτητικό, νεανικό έως 26 ετών, άνω των 65 ετών), €10 (ανέργων)
– Παρασκευή: €20, €14 (φοιτητικό)
– Σάββατο: €22 (βραδινή Σαββάτου), €17 (λαϊκή απογευματινή), €14 (φοιτητικό απογευματινή Σαββάτου)
– Κυριακή: €20, €14 (φοιτητικό)

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

The Art Project στο θέατρο Άλμα «Πρώτη Αγάπη»

H αριστουργηματική νουβέλα του κρητικού διηγηματογράφου Ιωάννη Κονδυλάκη για το πρόωρο ξύπνημα του έρωτα με ένα «αταίριαστο» ...

«ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» του Ευγένιου Ιονέσκο

    «ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» του Ευγένιου Ιονέσκο Από τον Δημήτρη Κομνηνό & την Ομάδα ...

Σκιών Καμώματα με Φωτεινά Τραγούδια με τον Τάκη Βαμβακίδη και τη Φωτεινή Σαββατιανού

«ΣΚΙώΝ ΚΑΜώΜΑΤΑ με φωτεινά ΤΡΑΓΟύΔΙΑ» Λαϊκοδημοτικοσατιρικοκρητικοποντιακοραπροκμεταλ άσμα! Τετάρτες 5 | 12 | 19 | 26 Δεκεμβρίου Γυάλινο Μουσικό Θέατρο Σκιές ...

Ο καιρός των χρυσανθέμων -κριτική

Ο θίασος της Ευαγγελίας Παρασκευοπούλου καταφθάνει στη Σύρο τον Νοέμβριο του 1896. Τότε αρχίζουν ...

Τάιμινγκ: Η 4η σόλο stand-up comedy του Γιώργου Χατζηπαύλου ξεκινά τον Γενάρη

Ο Γιώργος Χατζηπαύλου επιστρέφει στις 19 Ιανουαρίου και για 4 μόνο παραστάσεις στην κεντρική ...

«Το χρυσό αρισμαρί» (με CD) ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΝΑΤΑΛΙΑ ΚΑΠΑΤΣΟΥΛΙΑ

Οι εκδόσεις Διάπλαση κυκλοφορούν για τους μικρούς μας φίλους το βιβλίο της Κέλλυς Σταμουλάκη, ...