«Όταν τα χελιδόνια κλαίνε» του MikevanGraan στο Θέατρο Αγγέλων Βήμα [Κριτική]

Ένα κείμενο γροθιά στο στομάχι. Ή μάλλον μία συρραφή μικρών θεατρικών περιστατικών που εξελίσσουν και ξεδιπλώνουν όλη τη βιαιότητα του ανθρώπινου είδους σε τρεις ηπείρους

«ΚΛΑΡΚ: Ποιος σας φταίει; Εσείς πρώτα φαγωθήκατε καλά-καλά να «απελευθερωθείτε» από τους λευκούς. Και τι καταφέρατε; Τώρα πάτε και μπαίνετε σε ό,τι σαπιοκουβά βρείτε για να πάτε σε χώρες που τις κυβερνούν λευκοί. Λοιπόν, με το παρντόν, κορίτσια, αλλά εμείς δε σας θέλουμε»

 Θανάσης Σταυρόπουλος

Ένα κείμενο γροθιά στο στομάχι. Ή μάλλον μία συρραφή μικρών θεατρικών περιστατικών που εξελίσσουν και ξεδιπλώνουν όλη τη βιαιότητα του ανθρώπινου είδους σε τρεις ηπείρους. Ναι ο άνθρωπος είναι κτήνος. Μέγιστο. Μοναδικό. Ανυπέρβλητο μερικές φορές. Σκοτώνει το είδος του με περισσή χαρά. Το ταλαιπωρεί και το εξοβελίζει χωρίς ίχνη τύψεων, αλλά με πολλή αγάπη, δημοκρατία, θρησκευτική προσέγγιση και κυρίως ουμανιστική διάθεση. Ο Mike van Graan, αυτός ο υπέροχος Νοτιοαφρικάνος συγγραφέας, ψάξτε την εργογραφία του είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και πλούσια όπως και η δράση του επίσης, ξεδιπλώνει αριστοτεχνικά σε αυτό του το έργο τη σχέση της εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων. Κυρίως δε, της εξουσίας αυτής που θεωρούμε ότι έχουμε εμείς οι άνθρωποι όταν αντιμετωπίζουμε κάποιο άλλο ανθρώπινο ον, υποδεέστερο πάντα κατά την «πολιτισμένη» αντίληψή μας. Οι διεπαφές που σχηματίζονται στο έργο μεταξύ των τριών πάντα ηρώων είναι το λιγότερο που μπορεί να διακρίνει κάποιος, ανέντιμες. Όχι με γνώμονα την τιμιότητα των πράξεων και των λόγων τους αλλά με αυτόν των θέσεων που βρίσκονται οι ήρωες. Δεν έχει να κάνει κι ούτε θα πρέπει τον θεατή να τον απασχολήσει το εάν κάποιοι από τους ήρωες της παράστασης που θα παρακολουθήσει παρουσιάζονται ως μετανάστες θέλετε; Λαθρομετανάστες θέλετε; Παράτυποι θέλετε; Οικονομικοί θέλετε; Όπως επιθυμείτε εσείς! Είναι σχηματικός ο «μανδύας» που τους ενδύει ο συγγραφέας. Ο πυρήνας είναι αλλού. Το «κουκούτσι» είναι άλλο. Εμείς. Αυτοί που παρακολουθούμε. Εμείς κρατάμε αυτές τις ζωές. Εμείς τιε χειριζόμαστε και κυρίως εμείς τις διαχειριζόμαστε, ακόμα και από τις θέσεις των θεατών ενός μικρού θεάτρου πίσω από την πλατεία της Ομόνοιας. Κι αν κάτι τέτοιο δεν σας είναι πιστευτό, ρίξτε μια ματιά στον πολιτικό χάρτη της Ευρώπης, του κόσμου, της Ελλάδας που θα ξημερώσει σε λίγο.

Η παράσταση τώρα που έπιασε στα χέρια του ο Θοδωρής Βουρνάς, είναι εξαιρετική. Τελικώς νομίζω είτε από ένστικτο είτε από γνώση βαθιά, ο Θοδωρής ξετρυπώνει απίστευτα κείμενα κάθε φορά, και ειρήσθω εν παρόδω, είναι τυχεροί οι ηθοποιοί που καλούνται ως πρώτοι να παίξουν σε αθηναϊκή σκηνή τέτοια έργα. Οι επόμενοι θα έχουν λίγη από τη σκόνη τους στα πρόσωπά τους και στα θεατρικά τους κουστούμια, όσο ψηλά κι αν κρέμεται το όνομά τους στις μαρκίζες. Η παράσταση λοιπόν ήταν μια ακόμα παραδειγματικήαναφορά της δουλειάς του. Μόνο που αυτή τη φορά πήγε ένα βήμα μακρύτερα. Απογείωσε τους ηθοποιούς του. Κυρίως τους αφαίρεσε τη «μάσκα» του χρώματος που αναγκαστικά υπάρχει στο κείμενο. Κάποιοι από αυτούς αναφέρονται ως έγχρωμοι. Ο Βουρνάς ξέφυγε από αυτήν την παγίδα. «Κατέστρεψε» το χρώμα πριν αυτό καταπιεί την παράσταση με το σχήμα του. Έγινε έτσι πιο παγκόσμιος ο ήρωας του. Χωρίς χρώμα, χωρίς αναφορά, χωρίς επιδερμίδα σχεδόν. Νομίζω ότι ήταν μία εκπληκτική σύλληψή του και ιδέα του. Δε θα ήθελα να προσθέσω τίποτα περισσότερο πέρα από τις υπέροχες παύσεις στις εναλλαγές των επεισοδίων. Επικρατούσε μια σχεδόν κατανυκτική και τελείως ατμοσφαιρική αίσθηση στον χώρο. Πιστεύω βεβαίως ότι σε αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο και η επιβλητικότητα του σχεδιασμού των φωτισμών του Βαγγέλη Μούντριχα. Επί σκηνής τώρα, τρεις υπέροχοι νέοι ηθοποιοί. Άλλαζαν συνεχώς ρόλους. Υποδύονταν διαφορετικούς κάθε φορά χαρακτήρες. Μετέφεραν μεταβαλλόμενα συναισθήματα. Κουρέλιαζαν διαρκώς και αδιαλείπτως ανθρώπινες συνειδήσεις και όνειρα. Απίστευτη ενέργεια. Εξαίσια δυναμική και συνεργασία.

Ο Τάκης Παρασκευόπουλος ίσως ο πιο συμπαθής σε όλους τους ρόλους πιο ανέλαβε. Άφηνε μια υποσημείωση ανθρώπινης αξιοπρέπειας ακόμα και στα κομμάτια που υποδυόταν χαρακτήρες με τελείως αρνητικό πρόσημο, ιδιαιτέρως δε στον ρόλο του Τζος πιστεύω ότι ήταν μία από τις καλύτερες στιγμές του. Αξιοσημείωτη η παρουσία του και πολλά υποσχόμενη. Ο εκ Πατρών ορμώμενος, Άγγελος Ανδριόπουλος εξαιρετικός, με υπέροχη άρθρωση, επιβλητική εμφάνιση και λεπτομερή ακρίβεια. Η ερμηνεία του ως Κλαρκ ήταν σαν ένα χαστούκι στο πρόσωπο όλων μας. Ο Μανώλης Κλωνάρης απλά σαρωτικός. Στιβαρός και καθαρά κυριαρχικός στον χώρο. Κυρίως στον ρόλο του διοικητή ήταν η απόλυτη πράξη του «γίγνεσθαι» και όχι του υποκρίνομαι.Οι υποκριτικές του δυνατότητες πιστεύω ότι θα τον μεταφέρουν πολύ σύντομα σε μεγαλύτερες σκηνές.

Να προσθέσω ότι η μετάφραση της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα –Καλογήρου ήταν αρκετά κοντά στον λόγο και στην σκέψη του συγγραφέα. Τα σκηνικά και τα κουστούμια της Κασσιανής Λεοντιάδου προσαρμοσμένα τόσο όσο να μην σου αποσπούν ούτε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου, όπως και το sounddesignτου Βασίλη Τζιώκα, την προσοχή από το όλο δρώμενο. Μεγάλη και σπουδαία δουλειά, πιστέψτε με, ο σκηνογράφος, ο ενδυματολόγος ή ο μουσικός να μη θέλει να καπελώσει μια παράσταση. Εν κατακλείδι, εκεί γύρω στην πολύπαθη πλατεία της Ομόνοιας, κάπου μεταξύ φθοράς υπάρξεων και αφθαρσίας συνειδήσεων, Παρασκευές 19.30 και Σάββατα 21.30 ανοίγουν κάποιοι δρόμοι. Μυαλού, αγάπης, ανθρωπιάς. Διαφορετικοί μεν, αλλά υπάρχουν. Τα δικά σας βήματα είναι που πρέπει να πάνε να τους συναντήσουν στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ. Οι δρόμοι, πάντα και για όλους μας θα είναι ανοιχτοί.

 

Λίγα λόγια για την παράσταση

Ο Μike van Graan, προσωπικότητα διεθνούς φήμης και κύρους καθώς και  έντονης διεθνούς παρουσίας στον χώρο των γραμμάτων, του πολιτισμού και του ακτιβισμού που θεατρικό έργο του παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε παράσταση τώρα στο «Αγγέλων Βήμα», με τα «Χελιδόνια» του, μάς έχει παραδώσει ένα δυνατό, σύνθετο, ρεαλιστικό αλλά και γλαφυρό κείμενο που καταπιάνεται με τα παγκόσμια και καυτά ζητήματα της μετανάστευσης και των ομηριών.

Το έργο παρουσιάζεται στο πλαίσιο του φετινού πρότζεκτ του «Αγγέλων Βήμα» με τίτλο «Χώρα Αναφοράς: Νότια Αφρική» με την οποία τιμώνται τα 25 χρόνια (1/4 του αιώνα) Δημοκρατίας στην χώρα. «Απλά, θα επιβεβαιώσουμε πως είμαστε άνθρωποι»

Το έργο «Όταν τα χελιδόνια κλαίνε» (Αγγλικός τίτλος When Seallows Cry) ενώνει και πλέκει αριστοτεχνικά την μία μέσα στην άλλη τρεις ιστορίες που εκτυλίσσονται σε τρεις χώρες και σε τρεις ηπείρους: η πρώτη σε ένα σκοτεινό δάσος κάπου στην Αφρική,  όπου ένας Καναδός δάσκαλος πιάνεται όμηρος για λύτρα από ομάδα Αφρικανών συνεργατών της Μπόκο Χαράμ, η δεύτερη σε ένα γραφείο εισόδου μεταναστών κάπου στον Καναδά, όπου ένας Σομαλός επιχειρηματίας , που μπαίνει νόμιμα στην χώρα, κινεί υποψίες μόνο και μόνο επειδή είναι Σομαλός και η τρίτη σε ένα κέντρο κράτησης  μεταναστών κάπου στην Αυστραλία, όπου δύο νέοι από την Ζιμπάμπουε, πτυχιούχοι πανεπιστημίων στην χώρα τους, έχουν φτάσει θαλασσοδαρμένοι με όραμα μια νέα ζωή, όμως… «Ο κόσμος θα ήταν καλλίτερος με έναν ρατσιστή λιγότερο. Έτσι δεν είναι;»

Τρεις ιστορίες βίας, άνομων συμφερόντων, κυνισμού αλλά και βαθιάς ανθρωπιάς ερμηνεύονται από τους τρεις ίδιους ηθοποιούς,  οι οποίοι εναλλάσσονται σε ρόλους θύτη και θύματος. Δείχνοντας πως, στα θέματα που πραγματεύεται το έργο, τα όρια ανάμεσα στα δύο είναι εντελώς δυσδιάκριτα…

Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου, και σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά και με τους ακόλουθους συντελεστές:

Ταυτότητα 

Σκηνικά-Κοστούμια: Κασσιανή Λεοντιάδου
Σχεδιασμός φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας
Sound design: Βασίλης Τζιώκας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αλεξάνδρα Μηλιώνη
Φωτογραφίες: Ιάσονας Κονταίος

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μανώλης Κλωνάρης, Τάκης Παρασκευόπουλος, Άγγελος Ανδριόπουλος

Από 29 Μαρτίου 2019
κάθε Παρασκευή στις 19.30
και κάθε Σάββατο στις 21.30

Τιμές εισιτηρίων:
12€ (κανονικό)
10€ (μειωμένο)
5€ (ατέλεια)

Κρατήσεις θέσεων: 210 5242211

ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ
Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook καθώς και στο Twitter και LinkedIn για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας

Διαβάστε, επίσης:Τι κρύβεται στις υπόγειες στοές κάτω από την Αγιά Σοφιά – Δεν πάει ο νους σας!

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ – VICKY LEANDROS

Ο Γιώργος Νταλάρας συνεχίζει με την Vicky Leandros την περιοδεία που ξεκίνησε πέρσι, σε ...

«Κονιάκ μετά την καταιγίδα» μία μαύρη κωμωδία του Αθανάσιου Αγγέλου

Από τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2018 και κάθε Δευτέρα, ανεβαίνει στο StudioΚυψέλης, η πρωτότυπη μαύρη κωμωδία «ΚΟΝΙΑΚ ΜΕΤΑ ...

Γιώργος Σκούρτης – Η οργή είμαι εγώ

Στις 18 Νοεμβρίου έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος έλληνας συγγραφέας Γιώργος Σκούρτης στην ...

Ο Μιχάλης Τζουγανάκη και ο Αλέξανδρο Τζουγάνακη θα απολαύσουμε

Ο Μιχάλης άντλησε στοιχεία από τη μουσική του νησιού του, τα εκσυγχρόνισε και τα ...

Συναυλία με τον Μίλτο Πασχαλίδη το Σάββατο 13 Απριλίου 2019 στις 21.15

Με παραμύθια, βαριές κουβέντες, ιστορίες για πεφταστέρια και τραγούδια που ζούνε λαθραία, ο Μίλτος ...

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της χρονιάς

Αρχή της νέας χρονιάς και στα επιτελεία των τηλεοπτικών σταθμών κάνουν «ταμείο» για να ...