Κριτική της παράστασης «Αίας», στο θέατρο Αλκμήνη

Πρόκειται για τη θεατροποίηση του ποιήματος «Αίας» από την συλλογή «Τέταρτη Διάσταση», γραμμένο στην εξορία

Περνώντας από το θέατρο Αλκμήνη κοντοστέκεσαι και βλέπεις τις δεκάδες αφίσες που κοσμούν τον τοίχο. Αφίσες θεατρικών παραστάσεων άλλοτε Μείζονος και άλλοτε Ελάσσονος σημασίας, στέκονται εκεί βουβές περιμένοντας το βλέμμα των περαστικών.

Του Βαγγέλη Τάτση 

Κάπου στα δεξιά του τοίχου στέκεται η αφίσα της παράστασης «Αίας» του Γιάννη Ρίτσου. Πόση τύχη μπορεί να έχει ένα κείμενο ποιητικό ανάμεσα σε τόσα άλλα θεατρικά; Για ποιο λόγο ο περαστικός που θα σταθεί στον τοίχο κοιτώντας όλες αυτές τις παραστάσεις, να διαλέξει το συγκεκριμένο κείμενο;

Ο Γιάννης Ρίτσος βρίσκεται στο πάνθεον των μεγάλων ποιητών της νεότερης Ελληνικής ποίησης και αυτό από μόνο του είναι ένας σημαντικός λόγος για να δει ένας θεατής μία παράσταση η οποία προσαρμόζεται ποιητικό κείμενο σε θεατρικό.

Μπαίνοντας μέσα στο χώρο του θεάτρου βρίσκεσαι μπροστά σε ένα σκηνικό το οποίο κινεί το ενδιαφέρον του θεατή και έμμεσα τον περνάει σε ένα δωμάτιο ενός μεγάλου άνδρα. Η σκηνοθεσία, η σκηνογραφία καθώς και η ερμηνεία υπογράφεται από τον ίδιον άνθρωπο, το Γιάννη Τράντα.

Το έργο ξεκινά με μία αφηγήτρια την Μαρία Γώγου που σ’  όλη τη διάρκεια του έργου βρίσκεται πίσω δεξιά μέσα στο σκοτάδι σχεδόν χωρίς σκοπό χωρίς λόγο ύπαρξης. Η αφήγηση της ξεκινά στην αρχή κρατώντας μόνο λίγα λεπτά και στο τέλος με έναν ολιγόλεπτο επίλογο δίνει σχήμα στην υπόσταση της.

Πίσω αριστερά ο Πέτρος Δουρδουμπάκης με τα πλήκτρα του γεμίζει το χώρο με μουσικές, άλλοτε εύστοχες άλλοτε συγκεχυμένες.

Το κείμενο του Γιάννη Ρίτσου ευφραίνει τα ώτα των θεατών και μας θυμίζει την πλούσια και αριστουργηματική ελληνική ποίηση που είναι ικανή να ανυψώσει την ψυχή του ανθρώπου. Η προσπάθεια του ερμηνευτή συγκινητική μα ελλιπής. Κονταροχτυπιέται επί Σκηνής προσπαθώντας να αποδώσει έναν ήρωα ο οποίος βαστά από γενιές και ιδέες του Ομήρου και του Σοφοκλή. Ταράσσεται η ύπαρξή του για να βγει από το στόμα του ποιητικά η εικόνα του αδικημένου Αίαντα, όπως τον έπλασε με την γνώση του ο μεγάλος Ρίτσος. Πολλές φορές ο θεατής νιώθει μία μικρή κούραση μα σαν σταθεί στο κείμενο γεμίζει από εικόνες και αναθαρρεύει.

Σαν έρθει το τέλος του έργου, ένα μούδιασμα από ανάμικτα συναισθήματα κυριαρχεί. Από την μια η προσπάθεια του ερμηνευτή να βγάλει το καλύτερο αποτέλεσμα μέσα από την υποκριτική του οπτική, και
από την άλλη ο ποιητικός λόγος του Ρίτσου, αν και άριστος, προσέκρουε σε σκηνοθετικά τεχνάσματα.

Αν θέλουμε όμως να δούμε όλη την εικόνα και να βρούμε την ουσία που διέπει την παράσταση αυτή, πρέπει να τονίσουμε την μεγάλη προσπάθεια των συντελεστών να μεταλαμπαδεύσουν ένα τέτοιο υπέροχο και σημαντικό κείμενο σε ένα μη υποψιασμένο κοινό.

 

Υπόθεση

Ο προδομένος από τους συμπολεμιστές του μυθικός ήρωας, στο πρόσωπο του οποίου ο ποιητής βλέπει τους αγωνιστές της νεότερης Ιστορίας που προδόθηκαν από την πατρίδα τους.

Πρόκειται για τη θεατροποίηση του ποιήματος «Αίας» από την συλλογή «Τέταρτη Διάσταση», γραμμένο στην εξορία (Λέρος, Σάμος 1967-69). Ο Ρίτσος δεν αναπαριστά τον Αίαντα όπως τον ξέρουμε από τον Όμηρο και τον Σοφοκλή, αλλά τον καλλιεργεί ως γη γόνιμη πάνω στην οποία αποθέτει το δικό του καημό, αφού στη ζωή του έζησε και με παρόμοιες εμπειρίες και πίκρες. Από αυτές επιδιώκει να καθαρθεί… Η σύγκρουση του εξαιρετικού ανθρώπου με το κοινωνικό περιβάλλον, αυτή η τραγικότητα του ανθρώπου μέσα στους αιώνες, αποτελεί το βαθύ μήνυμα του έργου…

τίποτα ο φόβος δεν είναι του εχθρού μπροστά στο φόβο του φίλου που ξέρει τις κρυφές πληγές κ’ εκεί σημαδεύει…

Ταυτότητα παράστασης

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΜΗΝΗ |Διάρκεια : 70 ‘| Από 7 Οκτωβρίου 2019 κάθε Δευτέρα στις 19:00

Σκηνοθ.:Γ. Τράντας
Ερμηνεύουν: Γ. Τράντας, Μ. Γώγου. Μουσικός επί σκηνής: Π. Δουρδουμπάκης. Κοστ.: Δ. Παρθένης.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

«ΕΠΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ», στον πολυχώρο VAULT [vid’s]

Η παράσταση “ΕΠΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ” του Δημήτρη Πλαβούκου, υπό την αιγίδα του Tunnel of Oppression και της Eä – Ενημέρωση, Κατανόηση, Αποδοχή, ανεβαίνει ...

«Μία χριστουγεννιάτικη ιστορία», του Καρόλου Ντίκενς -κριτική

«Μία χριστουγεννιάτικη ιστορία», του Καρόλου Ντίκενς στο θέατρο Διάνα- Ελένης Ράντου, σε μετάφραση της ...

«Χάρολντ και Μοντ» στο Θέατρο Ακάδημος

Το  ανατρεπτικό και συγκινητικό αριστούργημα του Κόλιν Χίγκινς «Χάρολντ και Μοντ», σε σκηνοθεσία Σωτήρη ...

Κούκλες του Νικόλα Ανδρουλάκη στο Θέατρο Αυλαία (pics)

Αφού κατατρόπωσαν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, και το Σύγχρονο Θέατρο στην Αθήνα τα ζωντανά έργα ...

Ο Grammy-Winning R&B, τραγουδιστής -στιχουργός, James Ingram πέθανε στα 66 χρόνια

Η μουσική βιομηχανία έχει υποστεί μια άλλη απίστευτη απώλεια. Ο τραγουδιστής-τραγουδοποιός του R & ...