Γιατί το Χόλιγουντ «γράφει» τον Τραμπ και… υποκλίνεται στην Ασία

Μαίνεται ο ακήρυχτος πόλεμος της αμερικανικής βιομηχανίας κινηματογράφου με τον πλανητάρχη, ο οποίος βλέπει στον κόκκινο γίγαντα τον Νο 1 εμπορικό εχθρό του, την ώρα που οι παραγωγοί κλείνουν συμφωνίες εκατομμυρίων με την Κίνα

Τελικά έγινε της Κορέας. Γι’ αυτό είναι ακόμα ζαλισμένος ο κινηματογραφικός πλανήτης. Μα πώς είναι δυνατόν; Η Κορέα να κερδίσει τέσσερα Οσκαρ; Και μάλιστα Καλύτερης Ταινίας; Και Σκηνοθεσίας; Να εκτοπίσει «Joker», «1917», «Ιρλανδό», Ταραντίνο, Σκορσέζε, Σαμ Μέντες; Τη μισή αφρόκρεμα των αγγλόφωνων κινούμενων εικόνων; Πού να δεις… τι μέλλει γενέσθαι όταν γίνει και της Κίνας. Θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι!

Φέτος έγινε της Κορέας επειδή η πρόσφατη ετυμηγορία των 6.000 «ακαδημαϊκών» των Οσκαρ έχει παρελθόν. Το παρελθόν έχει να κάνει με την τεράστια και σχεδόν παρθένα ασιατική αγορά. Το παρελθόν έχει να κάνει με τον ασιατικό κινηματογράφο. Το παρελθόν έχει να κάνει με όλα τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ που κάθε φορά ανοίγουν, ακόμα και με πρωτοφανή επιείκεια, τις πόρτες τους σε δεκάδες ταινίες από πολλές χώρες της Ασίας. Η Κίνα και η Νότιος Κορέα ανταγωνίζονται μεταξύ τους και απολαμβάνουν πολλά προνόμια. Τα τέσσερα κορυφαία Οσκαρ στα «Παράσιτα», η μεγάλη, απροσμέτρητη υπόκλιση της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας για την πρωτοτυπία και την εξαιρετική σκηνοθεσία αυτής της ιδιαίτερης ταινίας. Ταυτοχρόνως είναι και μία ακόμα κίνηση καλής θέλησης προς τη γιγαντιαία αγορά της Ασίας

Η Κίνα, λόγω πληθυσμιακής υπεροχής αλλά και εξαιρετικής καθεστωτικής πειθαρχίας, διά ροπάλου δηλαδή, διατηρεί τα πρωτεία. Πριν από έναν χρόνο τα αφεντικά του Χόλιγουντ υπέγραψαν συμφωνία. Ακρως συμφέρουσα. Τόσο για εκείνους όσο και για τους Κινέζους. Μια συμφωνία που επιτρέπει την παραγωγή 35 ταινιών ετησίως. Με προϋποθέσεις φυσικά. Πρώτη προϋπόθεση, τα εξωτερικά γυρίσματα μόνο στην Κίνα. Δεύτερη προϋπόθεση, να μισθώνονται και να εργάζονται τεχνικοί και ηθοποιοί από την Κίνα. Τρίτη προϋπόθεση, τα σενάρια να εγκρίνονται από ειδική επιτροπή λογοκριτών της Κίνας. Με απαγορευτικές ρήτρες, όπως π.χ. όχι στην ασυγκράτητη βία, όχι στα θρησκευτικά, φονταμενταλιστικά μίση και όχι στην πορνογραφία.

Οι Αμερικανοί τα αποδέχτηκαν όλα. Μα όλα! Ταυτόχρονα επέλαση και εγκατάσταση πολυκινηματογραφικών συγκροτημάτων που προβάλλουν, κυρίως, παραγωγές Made in USA. Και αυτές με απαγορευτικές ρήτρες. No problem. Εχει υπολογιστεί πως όταν καλυφθεί ο μισός κινέζικος πληθυσμός με τέτοια συγκροτήματα, η βιομηχανία θεάματος των ΗΠΑ θα αποταμιεύει ωκεανούς δολαρίων. Αυτή είναι μία από τις βασικές αιτίες της ρήξης του Χόλιγουντ με τον Ντόναλντ Τραμπ. Περισσότεροι φραγμοί, λιγότερα κέρδη. Τόσο απλό. Από τότε το Χόλιγουντ σε διαρκή ακήρυχτο πόλεμο με τον πρόεδρο των ΗΠΑ.

Γιώργος Λάνθιμος, οσκαρικής στόφας

Οι μισοί και πλέον σκηνοθέτες, τεχνικοί και ηθοποιοί του Χόλιγουντ και των παραφυάδων του American Cinema προέρχονται από άλλες χώρες. Η κινηματογραφική βιομηχανία βασίστηκε, συγκροτήθηκε και πορεύεται με αυτή την πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική. Ανεξαρτήτως προέλευσης, χρώματος, κοινωνικής καταγωγής και πολιτικών φρονημάτων. Μάλιστα θα έλεγα ότι η συντριπτική πλειονότητα των αμερικανικών ταινιών αλληθωρίζει προς τα αριστερά! Τα τελευταία χρόνια θρίαμβος σκηνοθετών από το Μεξικό. Ο Αλεχάντρο Ινιαρίτου με δύο Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Το πρώτο για το «Birdman, η απρόσμενη αρετή της αφέλειας». Το δεύτερο για την «Επιστροφή». Εκεί όπου ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο κέρδισε, επιτέλους, το πρώτο του Οσκαρ.

Ταυτόχρονα και οι δύο παραγωγές (αγγλόφωνες φυσικά) υποψήφιες για Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Εναν χρόνο αργότερα έρχεται η σειρά του Γκιγέρμο Ντελ Τόρο, όπου η ταινία του «Η μορφή του νερού» (αγγλόφωνη κι αυτή) κερδίζει τέσσερα Οσκαρ. Ανάμεσά τους, Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας.


Το Χόλιγουντ ανοίγει παράθυρο προς τα έξω. Το Χόλιγουντ ανοίγει παράθυρο προς τη διαφορετικότητα. Και από εκεί προς την ανανέωση. Το Χόλιγουντ υποστηρίζει, με δέκα υποψηφιότητες, μια ανάποδη αγγλόφωνη ιστορία εποχής, την «Eυνοούμενη», του Ελληνα σκηνοθέτη George Lanthimos. Και το Χόλιγουντ, εκείνη, την περσινή χρονιά, υποστηρίζει με πολλές υποψηφιότητες μια ασπρόμαυρη, αντι-εμπορική ταινία, το «Roma» που ομιλεί μόνο ισπανικά. Κάπως έτσι ο Αλφόνσο Κουαρόν εξασφαλίζει το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας του.

Η διεθνοποίηση του θεσμού είναι γεγονός. Η αναζήτηση και η ανανέωση του θεσμού είναι γεγονός. Καμία σημασία ποια γλώσσα μιλάς. Καμία σημασία αν η ταινία σου είναι ασπρόμαυρη. Και καμία σημασία αν δεν έχει κόψει πολλά εισιτήρια. Τα Οσκαρ για τα «Παράσιτα» δεν έπεσαν από τον ουρανό. Επομένως όλα είναι πιθανά. Η εποχή του Κουαρόν, του Ινιαρίτου, του Ασγκάρ Φαραντί, του Ντελ Τόρο και του Μπονγκ Τζουν-Χο ανοίγει δρόμους, δίνει ελπίδες και φουντώνει προσδοκίες. Ο Γιώργος Λάνθιμος είναι υποψήφιος για μεγαλεία οσκαρικά!

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Η Κάιλι Μινόγκ συνεργάζεται στην ταινία «Σον το Πρόβατο 2»

Η Κάιλι Μινόγκ και η βρετανική ροκ μπάντα «Τhe Vaccines» ενώνουν τις δυνάμεις για ...

Δείτε το trailer της νέας ταινίας του Tarantino [vid]

Επιτέλους είναι εδώ! Μετά από μεγάλη αναμονή και εικασίες για το μέλλον της ταινίας, ...

Σταμάτησαν τα γυρίσματα της ταινίας “Mission: Impossible 7″ στη Βενετία λόγω κοροναϊού

Αναβλήθηκαν εξαιτίας του κοροναϊού τα προγραμματισμένα γυρίσματα στην Ιταλία για τη νέα ταινία με ...

Παγκόσμια περιοδεία της μουσικής από την ταινία «Joker»

Οι θαυμαστές θα μπορούν να παρακολουθήσουν την πιο επιτυχημένη ταινία καταλληλότητας «R» (ακατάλληλη για ...

The Muppet Show: It’s time to play the music! [pick’s & vid’s]

Το  θρυλικό αυτό τραγούδι σηματοδοτούσε την έναρξη ενός από τα πιο επιτυχημένα σόου στην ...

No Time To Die: Κυκλοφόρησε το πρώτο τρέιλερ από τη νέα ταινία του Τζέιμς Μποντ

Στην ταινία «No Time To Die», ο Μποντ έχει εγκαταλείψει την ενεργό δράση και απολαμβάνει μια ήρεμη ζωή ...