John Coltrane Ο Άγιος της τζαζ. Έζησε μόνο σαράντα χρόνια και κατάφερε να αφήσει κληρονομιά για την οποία η τζαζ και η παγκόσμια μουσική του χρωστούν αιώνια ευγνωμοσύνη.

Τζόν Ουίλιαμ Κολτρεην.
Ο Άγιος της μαύρης μουσικής του αυτοσχεδιασμού,της τζαζ.
Ο πρωτοπόρος μουσικός ο οποίος δημιούργησε μια νέα σχολή στη τζαζ μουσική με τον εντελώς προσωπικό του ήχο.
Έζησε μόνο σαράντα χρόνια και κατάφερε να αφήσει κληρονομιά για την οποία η τζαζ και η παγκόσμια μουσική του χρωστούν αιώνια ευγνωμοσύνη.

Μανώλης Ρασσιάς

Ο John William Coltrane γεννήθηκε στη Β.Καρολίνα στις 23 Σεπτέμβρη του 1926. Ο πατέρας του ερασιτέχνης μουσικός και ο παππούς του βαπτιστής ιεροκήρυκας.
Ο νεαρός Κολτρέην μεγάλωσε σε οικογένεια με έντονη θρησκευτικότητα και συνεχή μουσικά ακούσματα.


Σε νεαρή ηλικία ο John βιώνει την απώλεια πατέρα και παππού.
Οι μελωδίες των γκόσπελ στις κυριακάτικες λειτουργίες της εκκλησίας τον επηρεάζουν βαθιά. Ασχολείται σε μικρή ηλικία με τη μουσική και παίζει κλαρινέτο και κόρνο. Στο γυμνάσιο ουσιαστικά θα μπει στον δρόμο της τζαζ καθώς παίζει άλτο σαξόφωνο. Στα 17 του χρόνια μετακομίζει στη Φιλαδέλφεια της Πενσυλβανίας. Οι πρώτες συμμετοχές σε τζαζ μπάντες δεν θα αργήσουν να έρθουν,ώσπου στα 19 του χρόνια θα δει απ’ κοντά τον Charlie Parker. Η μεγάλη αυτή προσωπικότητα της τζαζ και «εφευρέτης» μαζί με τον Dizzy Gillespie του μπημποπ θα τον εισάγει για πάντα στη τέχνη του αυτοσχεδιασμού.


Κατά πολλούς επηρεάστηκε απ’ τον Πάρκερ και στη αλλαγή «σκυτάλης» απ’ το άλτο στο τενόρο.
Απο το 1949 ως το 1951 συμμετέχει στο γκρουπ του κορυφαίου τρομπετίστα Dizzy Gillespie.
Η γνωριμία του όμως με τον «τεράστιο» Miles Davis» θα αποβεί καθοριστική.
Ο Ντέιβις έχει ήδη καθιερωθεί στη μπημποπ σκηνή και στα μέσα της δεκαετίας του 50 αλλάζει την ιστορία της τζαζ με μια σειρά σπουδαίους δίσκους όπου συμμετέχει και ο Κολτρέην.
Είναι η περίοδος της μονταλ τζαζ,Round about midnight,Cookin,Relaxin,Workin,Steamin και Kind of blue αφήνουν ιστορία απ’το 1955, ως το 1960.

Βεβαίως η σχέση των δυο ανδρών πέρασε κρίση λόγω της εμπλοκής του Κολτρέην με τη ηρωίνη.
Τον Οκτώβριο του 56 απολύεται απ’ το σχήμα του Davis και το φθινόπωρο του 57 επιστρέφει.Ο Ντέιβις έχει περάσει και αυτός τη σκόπελο της ηρωίνης και αφιερώνει όλο του το είναι,στην ανανέωση της τζαζ.Το ότι είναι αυστηρός με τον Κολτρέην δεν σημαίνει πως δεν τον πιστεύει ως καλλιτέχνη αλλά ακριβώς το αντίθετο.

Αλλωστε τον πίστεψε καλλιτεχνικά περιγράφοντας τον μεστά: «Ο Τρέιν ήταν το πιο δυνατό και γρήγορο σαξόφωνο που έχω ακούσει ποτέ μου. Επαιζε γρήγορα και πολύ δυνατά και αυτό είναι πολύ δύσκολο να το καταφέρεις. Οσοι το προσπάθησαν μπλόκαραν. Ηταν φαινόμενο,έβγαζε τρομερό πάθος, άγριο πάθος ενώ όταν δεν έπαιζε ήταν ήσυχος και γλυκός άνθρωπος.»
Ο Τρειν ήταν νεωτεριστής και σε αυτούς τους ανθρώπους πρέπει να τους βρίσκεις το κουμπί τους όταν είναι να τους πεις κάτι. Επιζητούσε την πρόκληση και έπαιζε τα ακόρντα με τέτοιο τρόπο ώστε να μήν ακούγονται σαν ακόρντα.
Μετά τη δουλειά γυρνούσε στο δωμάτιό του ξενοδοχείου και έκανε εξάσκηση.


Στα 1960 του χάρισα ένα σοπράνο σαξόφωνο απ’το Παρίσι.
Το σοπράνο σαξόφωνο του άλλαξε τη καριέρα. Στο εξής ο ο ήχος του δεν έμοιαζε με κανέναν, συμπληρώνει ο Μάιλς Ντέιβις.
Αυτή η γνωριμία με το σοπράνο έγινε το κομβικό σημείο για τον Τζον.
Πάνω σε αυτό τον ήχο ο Κολτρέην μας άφησε πλούσια μουσικά δώρα. Στα 1960 θα διασκεύασει το κομμάτι My favourite things απ’ το μιούζικαλ η μελωδία της ευτυχίας. Ενα κλασικό βάλς στο σοπράνο του Κολτρέην δεν θα αλλάξει απλά μορφή αλλά μια νεα μουσική»γέννηση»που όμοιά της η μουσική ιστορία δύσκολα μπορεί να συγκρίνει. Ο Κολτρέην παίρνει μια μελωδία την πλάθει όπως αυτός σκέφτηκε και την δίνει απλόχερα στην ανθρωπότητα ώστε να καταλάβουμε πως όλα είναι πιθανά.
Είχε ήδη σχηματίσει το δικό του κουαρτέτο όπου και καθιέρωσε τον προσωπικό του ήχο. Ο ανατολίτικος ήχος που αποτυπώθηκε στο favourite things δεν ήρθε τυχαία. Ο Τζον είδε πολύ μακριά από την εποχή του. Δούλεψε αρκετά με τον Ravi Sankar στα τέλη του 50 ψάχνοντας τους δρόμους της Ινδικής μουσικής γοητευμένος απ’ το Ινδικό Waterdrum.
Ο Μακόι Τάινερ πιανίστας στο Κουαρτέτο του Κολτρέην μας δίνει μια ωραία περιγραφή: «Ο Τζον ένιωθε πως η μουσική ήταν σαν το σύμπαν πράγμα που μας επηρέασε βαθιά..»
«Κοιτάς ψηλά βλέπεις τα άστρα μα πίσω απ’αυτά υπάρχουν άλλα που δεν φαίνονται. Σε όλη του τη ζωή έψαχνε για τα άστρα που δεν φαίνονται..»
Σε αυτό το κλίμα,σε αυτή τη συμπαντική μουσική σχέση θα γεννηθούν και άλλα μουσικά αριστουργήματα του κουαρτέτου. Ενδεικτικά να αναφέρω τα
Ole 1960,Blue train 1960,Impressions 1963,Love Supreme 1965,Ascention 1965, Kulu se mama 1966..Λίγο πιο πίσω στα 1957 ο Κολτρέην θα βιώσει μια πνευματική αφύπνιση κατά τον ίδιο. Στρέφεται προς τον θεό και τα πάντα αλλάζουν μέσα του. Ζητά απ’ τον θεό το προνόμιο να δίνει χαρά μέσω της μουσικής του.
Συναισθήματα αληθινής πνευματικής ανάτασης τα οποία αποτυπώνονται χαρακτηριστικά στο κορυφαίο του άλμπουμ, A Love Supreme.
Ο καλλιτέχνης ξεφεύγει απ’ τα κλασικά στενά μουσικά πλαίσια. Ο δίσκος καλεί την ανθρώπινη ψυχή να κάνει το ταξίδι προς την αγάπη, την αληθινή υπαρξή μας και τη σχέση μας με τον θεό.
Δίσκος, θρύλος, όχι μόνο για τη τζαζ αλλά μια επίκληση στο «θείο» μέσω των μουσικών νεωτερισμών του Κολτρέην.
Αναμφίβολα η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του σε πωλήσεις, άνω του ενός εκατομμυρίων αντιτύπων.
Το kulu se mama μας ξεναγεί στους ήχους της μητέρας Αφρικής ενώ με το Impressions ο Coltrane ανοίγει ένα νεο κεφάλαιο στη τζαζ με το «ρεύμα της free τζαζ».
Όπως ανέφερε ο Ντέιβις ο Coltrane ως νεωτεριστής, έσπρωξε πολλοστές φορές τη μουσική σε νέες κατευθύνσεις.
Ο επαναστατικός και νέος ήχος, οι ανατολίτικες world επιρροές, η free τζαζ με το Impressions και το Ascension και εν γένει,η αδιάκοπη αφοσίωσή του στη μεγάλη του λατρεία τη μουσική, δημιούργησαν ένα μουσικό έργο που μας καλεί να το μελετήσουμε ξανά και ξανά.


Ο Τζον Γουίλιαμ Κολτρέην έφυγε απ’τη ζωή στις 17 Ιουλίου του 1967. Κατάφερε να συνεργαστεί με τους καλύτερους μουσικούς της τζαζ, διδάχτηκε και δίδαξε. Μια ολόκληρη γενιά μουσικών ακολούθησε τη μουσική πορεία που χάραξε ο ο ίδιος, Eric Dolphy, Archie Shepp, Pharoah Shanders.
Ο Κολτρέην εξέφρασε μέσα απ’ το μαγικό του σαξόφωνο κάθε αφροαμερικανό στις ΗΠΑ και όλη τη τζαζ οικογένεια.
Οι νότες του καθώς έπεφταν σαν «βροχή» στα τζαζ κλάμπ πότισαν και τις καρδιές της μαύρης κοινότητας που κουβάλησε για πολλά χρόνια στις πλάτες της, τις εις βάρος της κοινωνικές διακρίσεις.
Η Αφρικανική Ορθόδοξη Εκκλησία ανακήρυξε Άγιο, τον Τζον Κολτρέην για την επίγεια παρουσία του, την θρησκευτικότητα του και την σχέση του με τον θεό.
Στο Σαν Φρανσίσκο λειτουργεί ο ναός εις μνήμην του.

 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook καθώς και στο Twitter και LinkedIn για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας

Διαβάστε, επίσης: Eurovision: Το αστρονομικό ποσό που δίνουν στη Μαντόνα για να εμφανισθεί 7,5 λεπτά στον τελικό του διαγωνισμού

  • Βαγγέλης Τάτσης

    Ευτυχώς που μου βγάλανε το «Ευ» από πολύ μικρή ηλικία γιατί αν και Εύηχο το Ευάγγελος τουλάχιστον για την δεκαετία του 70 που γεννήθηκα, ένα bulling θα το έτρωγα. Ο Φλεβάρης αν και κρύος εγώ γεννήθηκα μέσα στα ζεστά στις 21 του μήνα το σωτήριο έτος 1975 στο Αρεταίειον και οι δικοί μου ποτέ δεν αντιλήφθησαν την τρέλα που θα κουβαλάω, μέχρι που την έκανα καύσιμο γράφοντας κείμενα, άλλοτε θεατρικά, άλλοτε παιδικά και άλλοτε στιχάκια απλά για να μην μου κάνει μούτρα και η κιθάρα μου. Αγαπώ τις θετικές αύρες των παιδιών και τους μεγάλους που δεν μεγαλώνουν ποτέ.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Σαν σήμερα το 1944 ξεκινούσε το «τέλος» της Κατοχής στην Ελλάδα

Η Κατοχή της Ελλάδας από τα γερμανικά, ιταλικά και βουλγαρικά στρατεύματα κατά την διάρκεια ...

Ο Μανώλης Μητσιάς, την Κυριακή 4 Αυγούστου, στο Fougaro

Την Κυριακή 4 Αυγούστου, ο Μανώλης Μητσιάς έρχεται για πρώτη φορά στο FOUGARO ARTCENTER σε μια ...

Η Big Band του δήμου Αθηναίων και η Πέννυ Μπαλτατζή

Η Big Band του δήμου Αθηναίων ανοίγει τον κύκλο συνεργασιών της με Έλληνες καλλιτέχνες ...

Ανεβαίνει το «Ύψωμα 731» του Αρη Μπινιάρη

Το 1941, στο Ύψωμα 731, ο ολιγάριθμος ελληνικός στρατός κατορθώνει μια συντριπτική νίκη επί ...

Street Mode Festival 2019 11th edition στη Θεσσαλονίκη!

Το πολυαναμενόμενο φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί 27-29 Σεπτεμβρίου 2019 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης 27-29 Σεπτεμβρίου. Μερικά ...