Γιάννης Μόραλης – 35 χρόνια Εικαστικής Δημιουργίας στο Μουσείο Μπενάκη

Το Μουσείο Μπενάκη  στην οδό Πειραιώς 138, παρουσιάζει ένα μοναδικό εικαστικό ταξίδι στην ζωή και στο έργο του διακεκριμένου καλλιτέχνη και δημιουργού, Γιάννη Μόραλη.

Ο επιφανής εικαστικός, ζωγράφος, χαράκτης, σκηνογράφος, ο πολυπράγμων καλλιτέχνης Γιάννης Μόραλης, γεννήθηκε στην Άρτα στις 23 Απριλίου 1916. Υπήρξε ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, βραβευμένος με το Αριστείο Τεχνών από την Ακαδημία Αθηνών.

O Γιάννης Μόραλης Το 1927 εγκαθίσταται στην Αθήνα και αποφασίζει να φοιτήσει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών , όπου μετά από λίγο καιρό γνωρίζει τον Γιάννη Τσαρούχη και γίνονται έκτοτε οι καλύτεροι φίλοι και συνοδοιπόροι στην δημιουργία της Τέχνης τους. Το 1931 Στην Σχολή Καλών Τεχνών γνωρίζει τον διακεκριμένο ζωγράφο Κωνσταντίνο Παρθένη ο οποίος και τον επιλέγει να μεταξύ των σπουδαστών για το εργαστήριό του. Εκείνη την χρονιά ο Γιάννης Μόραλης είχε πει για τον Κ. Παρθένη:  «Στο εργαστήριο του Παρθένη επικρατούσε μια πολύ αυστηρή ατμόσφαιρα. Άμα τον ρωτούσα κάτι, απαντούσε: «Αυτό που σας είπα». Ήταν πολύ σχολαστικά εκεί μέσα, κάθισα μόνο δυο μήνες και μετά πήγα στον Ουμβέρτο Αργυρό. Όλη η παρέα – Νικολάου, Καπράλος κτλ. ήταν εκεί. Ο Αργυρός ήταν «Ελευθέρα Κέρκυρα», σ’ άφηνε να κάνεις ό,τι θέλεις! Να φανταστείς ότι δούλευα με στρογγυλά πινέλα και δεν χρησιμοποιούσα άσπρο, αλλά jaune de Naples. Είχα απόλυτη ελευθερία!»

Μέσα στο 1959 θα του ανατεθεί επίσης από τους αρχιτέκτονες Βασιλειάδη, Βουρέκα και Στάικο, η μελέτη για τη διακόσμηση των εξωτερικών τοίχων της ΒΔ και ΝΑ πλευράς του ξενοδοχείου Χίλτον στην Αθήνα (η εγχάρακτη σε γιαννιώτικο μάρμαρο σύνθεση ολοκληρώνεται το 1962, οπότε και γίνονται τα εγκαίνια του ξενοδοχείου). (Μακέτες και προσχέδιο της πρόσοψης του Χίλτον θα βρείτε στην παρούσα έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη).

Μακέτες Γ.Μόραλη, για την πρόσοψη του ξενοδοχείου HILTON Αθηνών
Από τότε συνεργάζεται με Έλληνες και ξένους αρχιτέκτονες, όπως ο Sir Basil Spencer και Antony Blee, για τη διακόσμηση κατοικιών και κτιρίων δημόσιου χαρακτήρα. Τότε φιλοτεχνεί και την προμετωπίδα της ποιητικής σύνθεσης του Οδυσσέα Ελύτη, Άξιον Εστί, για τον εκδοτικό οίκο Ίκαρος. Συνεργαζόμενος σταθερά με τον Ίκαρο, την επόμενη χρονιά ο Μόραλης θα φιλοτεχνήσει και την προμετωπίδα για την ποιητική σύνθεση, επίσης του Οδυσσέα Ελύτη, Έξι και μία    τύψεις για τον ουρανό. (Τα αυθεντικά σχέδια εκτίθενται στο Μουσείο).

 

«Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο Ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» λιθογραφία Γ.Μόραλη
Η δεκαετία του 1960 ξεκινά για τον Μόραλη με μια σειρά από -ενταγμένες στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό- συνθέσεις φιλοτεχνημένες για τα ξενοδοχεία του ΕΟΤ στη Φλώρινα, το εστιατόριο Ωκεανίς στη Βουλιαγμένη, τα περίπτερα του ΟΛΠ στην ακτή Καραϊσκάκη στον Πειραιά, και το Μον Παρνές στην Πάρνηθα. Ειδικά στο Μον Παρνές γνωρίζουμε πως ο Μόραλης, μαζί με τους Γιάννη Τσαρούχη και Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, είχαν αναλάβει συνολικότερα συμβουλευτικό ρόλο σε σχέση με τα διακοσμητικά ζητήματα, σε συνεργασία ασφαλώς με τον αρχιτέκτονα τουξενοδοχείου Παύλο Μυλωνά.

Το 1962, εκτός από τα δύο εξωτερικά τοιχία και το μωσαϊκό της αυλής, ο Γιάννης Μόραλης φιλοτεχνεί και τις κεραμικές συνθέσεις στο περίπτερο του ΕΟΤ Διόνυσος, στου Φιλοπάππου.

Τότε ξεκινά η συνεργασία του με την κεραμίστρια Ελένη Βερναρδάκη, που θα διαρκέσει μέχρι το τέλος της ζωής του. Την ίδια χρονιά φιλοτεχνεί και την προμετωπίδα της ποιητικής σύνθεσης του Οδυσσέα Ελύτη, Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας, για τις εκδόσεις Ίκαρος.( Επίσης αυθεντικό σχέδιο εκτίθεται στο Μουσείο)

 

Η δεύτερη ατομική του έκθεση θα πραγματοποιηθεί το 1963 στην αίθουσα τέχνης του ξενοδοχείου Χίλτον. Σε αυτή θα παρουσιάσει τη δουλειά των τριών τελευταίων χρόνων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί η σειρά των Επιτύμβιων συνθέσεων, που μετέπειτα θα δωρήσει στην Εθνική Πινακοθήκη. Ανάμεσα στα έργα της έκθεσης, που επίσης θα αποτελέσουν τμήμα της δωρεάς του προς την Πινακοθήκη, και τα: Γυμνό, 1962, Νέα γυναίκα, 1962  και Ανάμνηση, 1963.

 

 

Το 1965 του απονέμεται από τον Βασιλιά Κωνσταντίνο, ο Ταξιάρχης του Φοίνικα.

Γιάννης Μόραλης, Οδυσσέας Ελύτης και Γιάννης Τσαρούχης με φράκο πριν από την παρασημοφόρησή τους με το παράσημο Ταξιάρχου του Φοίνικος (1965) 
Επίσης, είναι και η χρονιά στη διάρκεια της οποίας φιλοτεχνεί δέκα συνθέσεις που παρεμβάλλονται μεταξύ των ποιημάτων, στη συλλογή Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, των εκδόσεων Ίκαρος. Επίσης συμμετέχει στην έκθεση Διακοσμητικά υφαντά τοίχου σε σχέδια Ελλήνων ζωγράφων, στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών –Χίλτον και πάλι, και στην Μπιενάλε Ταπισερί της Λοζάνης. Πολύτεχνη Ταπισερί του καλλιτέχνη εκτίθεται στο Μουσείο επίσης. 

Μέσα στην ίδια δεκαετία, το 1964 και το 1968 αντίστοιχα, φιλοτεχνεί τα κοστούμια για τις Ικέτιδες του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού (παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου) καθώς και τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης Οιδίπους Τύραννος, που παρουσίασε το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν στο Aldwych Theatre του Λονδίνου, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Φεστιβάλ Θεάτρου.

«Ερωτικό» Γ.Μόραλης
Μέσα στη δεκαετία του 1980 θα πραγματοποιήσει άλλη μία ατομική έκθεση (1983) στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη (μεταξύ των έργων της έκθεσης αυτής και το Ερωτικό, 1982), το οποίο απέκτησε η Εθνική Πινακοθήκη .Θα ακολουθήσει σειρά ατομικών εκθέσεων στην ίδια γκαλερί τα επόμενα χρόνια: 1992, 1997, 2002, 2004, 2006. Στις 31 Αυγούστου του ίδιου χρόνου αποχωρεί από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, μετά από τριάντα έξι χρόνια συνεχούς διδασκαλίας.

Το 1985 φιλοτεχνεί την κεραμική σύνθεση για το Δημαρχιακό Μέγαρο Αθηνών. Το 1988 οργανώνεται η αναδρομική του έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη. Με την ευκαιρία της έκθεσης αυτής, ο Όμιλος Εταιρειών της Εμπορικής Τράπεζας εκδίδει έναν τόμο, σε επιμέλεια Βασίλη Φωτόπουλου, με όλο σχεδόν το μέχρι τότε έργο του. Την ίδια χρονιά, ο Γιάννης Μόραλης πραγματοποιεί τη μεγάλη του δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Το 1996 παντρεύεται την Ιωάννα Βασσάλου. Την ίδια χρονιά πραγματοποιείται αναδρομική έκθεση στην Ακαδημία Αθηνών με έργα της Εθνικής Πινακοθήκης . Το 1998 του απονέμεται ο τίτλος « Ταξιάρχης της Τιμής» από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας.
ταπισερί Γ.Μόραλης

Το 2000 συμμετέχει στην έκθεση Κλασικές Μνήμες στη Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη, που οργανώθηκε από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης στο Olympic Towers της Νέας Υόρκης (καθώς και στις επόμενες εκδοχές της έκθεσης σε Κωνσταντινούπολη, Πεκίνο, Βιέννη και Αθήνα).

Ο Γιάννης Μόραλης πέθανε στην Αθήνα στις 20 Δεκεμβρίου 2009, αφήνοντας πίσω του παρακαταθήκη την εξαίρετη Τέχνη του, που αποτελεί και θα αποτελεί εφαλτήριο για νέους καλλιτέχνες που δημιουργούν βαδίζοντας στον δρόμο του.

 

Γ.Μόραλης προσωπογραφία 1938 λάδι σε καμβά.
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2019. Όσοι αγαπάτε τις Τέχνες και ειδικά την πολύπλευρη Εικαστική δημιουργία του επιφανή καλλιτέχνη Γιάννη Μόραλη, να είστε σίγουροι πως η επίσκεψή σας στο Μουσείο Μπενάκη θα σας μείνει μια αξέχαστη εμπειρία.

 

 

 

info: Στο εκθετήριο του Μουσείου θα βρείτε εικαστικές δημιουργίες διαφόρων νέων καλλιτεχνών, όπως χειροποίητα κοσμήματα, διακοσμητικά, ημερολόγια, πίνακες, βιβλία Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης, Ζωγραφικής και διάφορα αναμνηστικά για τους μικρούς μας φίλους. Επίσης, βιβλία με βιογραφικό και την Εικαστική πορεία του Γ. Μόραλη με πλήρη εικονογράφηση του έργου του.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 05/01/2019
οι ώρες λειτουργίας του Μουσείου:
Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 -18:00 / Παρασκευή & Σάββατο 10:00 – 22:00
τηλ επικοινωνίας: 21 0 345 3111
Εισιτήρια: € 8, € 4

 

Διαβάστε, επίσης:«Η Βεγγέρα» του Ηλία Καπετανάκη – Σε σκηνοθεσία Γιώργου-Βορέα Μελά

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Με την όπερα «Σιμόν Μποκκανέγκρα» του Βέρντι «ανοίγει» η Λυρική το 2019

Με την όπερα «Σιμόν Μποκκανέγκρα» του Τζουζέππε Βέρντι, «ανοίγει» το 2019 η Εθνική Λυρική ...

1922: O Ιάπωνας πλοίαρχος που έσωσε 825 Έλληνες και Αρμένιους από τη Σμύρνη

Η ιστορία του “Τοκέι Μαρού” δεν είναι ευρέως γνωστή, εκείνο όμως που παραμένει τελείως ...

Τα νέα του Ανοικτού Ιδρύματος Εκπαίδευσης για τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο

Με πολλά επιμορφωτικά προγράμματα, σεμινάρια και ημερίδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη συνεχίζει τις ...

O Νίκος Μερτζάνος έρχεται για πρώτη φορά στη σκηνή του Half Note

Ο ερμηνευτής και τραγουδοποιός Νίκος Μερτζάνος έρχεται  για πρώτη φορά στη σκηνή του Half Note. Ο ...

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος στο Jazz Point, από Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου

O Κωνσταντίνος μαζί με τους εξαιρετικούς μουσικούς του και με συνοδεία, την δυναμική παρουσία ...