Χρήστος Λεοντής: «Η Δίκη των Δικαστών» (1974) [vid]

Η πρεμιέρα της έγινε στις 28 Οκτωβρίου 1974 με τα εισιτήρια να φτάνουν μόλις τις 98.299, αριθμός ιδιαίτερα μικρός για παραγωγή του Φίνου.
Το στόρι του φιλμ «Η Δίκη των Δικαστών» αφορά τη δίκη του επαναστάτη οπλαρχηγού και λαϊκού ήρωα, Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.
Του Ηλία Δ.Τάσκου
Ο Πάνος Γλυκοφρύδης υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία , σε μια από τις τελευταίες παραγωγές της Φίνος Φιλμ. Ταινία εξαιρετικά βαριά, σοβαρότατη προσέγγιση των γεγονότων που σημάδεψαν τις δίκες αυτές, με ανάγλυφη περιγραφή του ρόλου του παρασκηνίου και των μηχανισμών.
«Η Δίκη Των Δικαστών» γυρίστηκε στην Αθήνα και στο Ναύπλιο και συνέπεσε η προβολή της το πρώτο φθινόπωρο μετά την απελευθέρωση από τη χούντα. Η πρεμιέρα της έγινε στις 28 Οκτωβρίου 1974 με τα εισιτήρια να φτάνουν μόλις τις 98.299, αριθμός ιδιαίτερα μικρός για παραγωγή του Φίνου.
Μαζί με τον «Παπαφλέσσα» είναι οι μοναδικές ταινίες – εποχής που γύρισε η θρυλική εταιρεία.
Ως άρτια παραγωγή του Φίνου διαθέτει εξαιρετικά ντεκόρ και κοστούμια από τον σπουδαίο Διονύση Φωτόπουλο, που μπόρεσε να αναπαραστήσει μια ολόκληρη εποχή με τα λιγότερα δυνατά μέσα, εξαιρετική μουσική από το Χρήστο Λεοντή και ένα τεράστιο καστ, με επικεφαλής το Νίκο Κούρκουλο και με «ευγενώς προσφερθέντες» το Μάνο Κατράκη, στον ρόλο του Κολοκοτρώνη και το Δημήτρη Μυράτ, στο ρόλο του Καποδίστρια. Ξεχωρίζουν στους υπόλοιπους ρόλους οι: Νικηφόρος Νανέρης, Χρήστος Καλαβρούζος, Σπύρος Καλογήρου, Χρήστος Τσάγκας, Δέσποινα Τομαζάνη, Ζώρας Τσάπελης, Ιάκωβος Ψαρράς , Πέτρος Λοχαϊτης (στη τελευταία κινηματογραφική του εμφάνιση, λίγο πριν τον πρόωρο θάνατο του στις 29 Μαΐου 1976, σε τροχαίο) και ο Μάκης Ρευματάς. Στο φιλμ κάνει ένα πέρασμα και ο μετέπειτα γνωστός ηθοποιός Δάνης Κατρανίδης. Η σκηνή της απολογίας του Νίκου Κούρκουλου ως  Δικαστής Αθανάσιος Πολυζωϊδης, ο οποίος κατηγορήθηκε επειδή δεν υπέγραφε την εις θάνατον καταδίκη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη,είναι καταπληκτική, μοναδική, αληθινή και επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε. Άλλωστε το μήνυμα που περνά η ταινία στο σύνολο της λέει πάρα πολλά, σχετικά με το πόσο πολύ μας αγαπάνε και νοιάζονται για όλους εμάς και την Πατρίδα μας, οι «φίλοι» μας Ευρωπαίοι, αλλά και όλες οι άλλες ξένες δυνάμεις.
Για την ιστορία να πούμε ότι η «Δίκη Των Δικαστών»  είναι και η τελευταία συνεργασία του Νίκου Κούρκουλου με τη Φίνος Φιλμ. Η ταινία αποδοκιμάστηκε από κριτικούς και κοινό (κυρίως φοιτητές) κατά τη διάρκεια της προβολής της στο 15ο Φεστιβάλ Ελληνικού κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Στη δεκαετία του 80 κυκλοφόρησε σε μορφή VHS και πριν μια δεκαετία περίπου βγήκε στην αγορά και σε dvd.
Οι τηλεοπτικές της προβολές υπήρξαν ιδιαίτερα περιορισμένες, με αποτέλεσμα οι νεότερες γενιές κινηματογραφόφιλων να αγνοούν την ύπαρξη της. Τον Δεκέμβριο του 1974 ο δημιουργός της ταινίας, ο Πάνος Γλυκοφρύδης , στο περιοδικό «Σύγχρονος Κινηματογράφος» (τεύχη 2-3), θυμάται πολλά από τα γυρίσματα. Αξίζει να τα διαβάσουμε: «…Προσπάθησα να κρατήσω μια γραμμή απλούστευσης όσον άφορα το σενάριο και το ντεκουπάζ ·να κρατήσω κάποια απόσταση από τα πράγματα, και γι’αυτό υπάρχει μια χρήση γενικών πλάνων. Ταυτόχρονα υπάρχουν γκρο-πλαν που λειτουργούν ως εξής π.χ. διακόπτεται η ανάγνωση της δικαστικής απόφασης, για να κυριαρχήσει ένα γκρο-πλαν διαρκείας του Κούρκουλου, βουβού με μόνο ήχο τη μουσική…αυτό είναι φανερό πως γίνεται για να εξοντωθεί το μοντέλο, κι ο Φίνος “έμεινε κατάπληκτος”, θεωρώντας αδιανόητο κάτι τέτοιο. Σαν κινηματογραφική αντίληψη δεν μπορούσε να την αποδεχτεί. Φυσικά το γύρισμα είχε τελειώσει· ήταν αδύνατον πια να ανατραπεί. Το ίδιο συνέβη με τα τράβελινγκ και τα πανοραμίκ. Τελικά, δεν λειτούργησαν, γιατί η επέμβαση έγινε στο μοντάζ· δηλαδή καταστράφηκαν πάνω στη προσπάθεια αναζήτησης του μοντέλου. Το τράβελινγκ και τα πανοραμίκ κομματιάστηκαν…στα ντεκόρ υπήρχε μια αρχική δέσμευση. Η δίκη του Κολοκοτρώνη έγινε σ’ενα τζαμί του Ναυπλίου, πρωτεύουσα τότε της Ελλάδας. Το τζαμί τους έλυνε το πρόβλημα της χωρητικότητας, ώστε να παρακολουθήσει τη δίκη πολύς κόσμος για παραδειγματισμό. Οι Βαυαροί θα σκότωναν τους δυό φορείς της λαϊκής θέλησης μπροστά στα μάτια του λαού. Έτσι, το γεγονός της καταδίκης θα γινόταν πιο αποτελεσματικό. Το συγκεκριμένο τζαμί ήταν ένας γυμνός χώρος, που δεν εξυπηρετούσε το μοντέλο της Φίνος Φιλμ. Προτιμήθηκε μια κατασκευή που να θυμίζει περισσότερο αυτά που έχει ο κόσμος στις μνήμες του τζαμί (καμάρες, κολόνες, γραμμές, τόξα στα παράθυρα κ.λ.π.).Το μέγεθος λειτούργησε ενάντια στην ταινία, γιατί ο χώρος απαιτούσε πολλούς κομπάρσους, αλλά έπασχε η Φίνος Φιλμ οικονομικά, όπως κι όλος ο κινηματογράφος, κι έτσι μειώθηκε ο αριθμός των κομπάρσων…».
Απολαύστε το ανέκδοτο OST:

 

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook καθώς και στο Twitter και LinkedIn για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας

Διαβάστε,επίσης: Μάνος Λοΐζος: Πρόκληση (1971) ανέκδοτο OST [vid]

 

 

 

 

 

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Νεκρός στην Ομόνοια: Το θύμα φέρει τραύμα από αιχμηρό αντικείμενο

Συναγερμός σήμανε στις Αρχές το απόγευμα της Πέμπτης, όταν άνδρας έπεσε νεκρός στην οδό ...

Άνδρας στο Ηράκλειο απειλεί να αυτοπυρποληθεί

Αναστάτωση έχει προκληθεί στο Ηράκλειο, καθώς εδώ και λίγη ώρα, ένας άνδρας γύρω στα ...

Το στερνό «αντίο», των πολιτικών, στον εκδότη Θέμο Αναστασιάδη

Μέσω των social media γνωστοί πολιτικοί αποχαιρετούν το Θέμο Αναστασιάδη, το δημοσιογράφο και εκδότη ...

Τρείς Μεγάλοι συνθέτες της Καρδιάς μας

Το Σάββατο 25 Μαΐου στον Πολυχώρο Διέλευσις μια ξεχωριστή βραδιά με τραγούδια τριών μεγάλων ...

Απίστευτο: Με 4 πλαστά πτυχία βρέθηκε ο διοικητής του Κρατικού Νίκαιας

Η πραγματικά απίστευτη ιστορία του διοικητή του Γενικού Κρατικού Νίκαιας Δημήτρη Μπούτου, κουρελιάζει το ...

Κατερίνα Παπακώστα: Η δημοκρατία δεν απειλείται

«Η άμυνα της δημοκρατίας είναι ισχυρότερη από εκείνους που την επιβουλεύονται. Η δημοκρατία δεν ...