Αυτά έχει ο «χώρος»; Την σωματική βία για μια πρόβα; – Την ψυχική βία για μια παράσταση;

Εν έτη 2021, μετά από τόσους πολέμους, τόσες συνθήκες, τόσες πορείες, διαδηλώσεις, διεκδικήσεις, νίκες και καταχωρήσεις δικαιωμάτων είναι λυπηρό να συζητάμε για την καταπάτηση της ελευθερίας και τον εξευτελισμό της προσωπικότητας ενός ατόμου.

Βροχή έχουν πέσει οι δηλώσεις ηθοποιών για την μαρτυρία της Ζέτας Δούκα, αλλά και πρόσθετες εξομολογήσεις για περιστατικά άλλων σκηνοθετών ή ηθοποιών.

Όλοι μας έχουμε ακούσει «αυτά έχει ο χώρος». Ποια έχει ο χώρος; Την σεξουαλική παρενόχληση για έναν ρόλο; Τον εκβιασμό και εκφοβισμό για μια καριέρα; Την σωματική βία για μια πρόβα; Την ψυχική βία για μια παράσταση; Είναι συνθήκες αυτές για να έχει ο χώρος της τέχνης; ΟΧΙ!! Και βέβαια, ο χώρος έχει εντάσεις, έχει κούραση, έχει φιλίες, έχει διαμάχες. Ποιος χώρος άλλωστε δεν μπορεί να τα έχει αυτά!

Το θέατρο στιγματίζεται αρκετά από τέτοιες συμπεριφορές και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό ώστε να θεωρείται δεδομένο ότι ένας σκηνοθέτης θα σε κάνει να νιώσεις ένα τίποτα ή ότι θα πρέπει να του δώσεις σεξουαλικό αντάλλαγμα για έναν ρόλο.

Μάλιστα, είναι λυπηρό όταν ένας σκηνοθέτης έχει διαλέξει ο ίδιος έναν ηθοποιό για μια παράσταση και ενώ περιμένεις ότι θα υπάρχει μια υγιείς συνεργασία, τελικά έχεις την εντύπωση ότι δεν διάλεξε ηθοποιό αλλά ένα θύμα για να ξεσπάσει τα όποια απωθημένα του ή τον όποιο θυμό του, πράματα για τα οποία εσύ δεν ευθύνεσαι.

Για να γίνεις ηθοποιός δεν χρειάζεσαι πτυχίο. Χρειάζεσαι σκληρό στομάχι. Χρειάζεσαι δύναμη να μπορείς να αντιμετωπίσεις αντίξοες δυσκολίες. Και όχι μόνο ο ηθοποιός, αλλά και τα μοντέλα. Άλλος ένας χώρος που έχει σπιλωθεί από ανάρμοστες συμπεριφορές.

Γιατί γίνονται αυτά; Μεταξύ μας πρέπει να παραδεχτούμε ότι ευθυνόμαστε ΟΛΟΙ. Ευθύνεται ο άνθρωπος αυτός που δεν θα σεβαστεί με το οποιοδήποτε τρόπο μια προσωπικότητα, αυτός που δεν θα μιλήσει και δεν θα καταγγείλει, και η κοινωνία που θα βιαστεί να κρίνει και να γίνει λαϊκός δικαστής καταδικάζοντας τα θύματα και όχι τους θύτες.

Ας ανοίξει τα μάτια, το στόμα και τα αφτιά της η κοινωνία. Ας σταματήσουν οι άνθρωποι να δέχονται ανάρμοστες και ανήθικες συμπεριφορές για να μην βεβηλωθούν οι ίδιοι. Ο φόβος να χάσεις το όνομα σου, να χάσεις την δουλειά σου, είναι ανάγκη να φύγει. Αυτά δεν τα έχει μόνο ο χώρος της υποκριτικής, τα έχει η κοινωνία, ο κόσμος. Τον φόβο δεν πρέπει να το έχει το θύμα αλλά ο θύτης. Αυτός που θα προκαλέσει την ψυχική κατάρρευση κάποιου, που θα τον χτυπήσει ή θα τον παρενοχλήσει σεξουαλικά θα πρέπει να φοβάται τις συνέπειες και να αναλογιστεί γιατί το έκανε και γιατί το θέλει να το κάνει…

Η Σοφία Μπεκατώρου άνοιξε τον δρόμο για να μιλήσει ο κόσμος ανοιχτά και με ονόματα. Η Ζέτα Δούκα ακολούθησε. Έτσι θα αλλάξουμε ως κοινωνία. Κι αν κάποιοι θεωρούν αυτές τις ομολογίες μόδα, τότε πρέπει να ευχηθούμε να είναι έτσι όλα τα πράγματα στη ζωή. Καλύτερα να είναι μόδα η προσωπική ομολογία, η αντιμετώπιση μιας κατάστασης, η προστασία ενός ατόμου, η ευαισθητοποίηση των ατόμων και η αλήθεια, παρά να είναι μόδα το κράξιμο στα reality shows.

Υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που η κοινωνία καθίσταται αναγκαίο να επαναπροσδιορίσει την θέση της. Είναι ανάγκη να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους και να μην κρυβόμαστε πίσω από ψέματα. Πώς θα γίνει αυτό; Αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα που ο καθένας μας πρέπει να επεξεργαστεί. Δεν είναι η πρώτη φορά που η κοινωνία γίνεται μάρτυρας ανεπίτρεπτων συμπεριφορών, και σίγουρα δεν θα είναι η τελευταία, αν δεν σκεφτόμαστε.

Το κάθε άτομο έχει την ευθύνη της οντότητάς του. Να τονιστεί βέβαια πως θέση κάποιος σε ένα γεγονός δεν παίρνει γράφοντας σε μια δημοσίευση κατάρες ή εξαπολύοντας μύδρους και διάφορα άλλα τέτοια σχόλια.

– Παναγιώτης Κυριάκος Κολοσκόπης –

 

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

O Παναθηναϊκός «μπάζει» και η τρύπα δεν έχει βρεθεί

Ο Μιχάλης Μαύρος γράφει για την ήττα του Παναθηναϊκού ΟΠΑΠ στο Τελ Αβίβ από ...

Σεμινάριο: Μαθησιακές Δυσκολίες – Δυσλεξία (και διαδικτυακά!)

Πληροφορίες Σεμιναρίου Ημερομηνία Έναρξης Τετάρτη 11 Νοεμβρίου, 2020 Διάρκεια 2 ώρες Πρόγραμμα Τετάρτη, 11 ...

Κριτική της παράστασης «Ποπολάρος» του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε παραγωγή του θεάτρου Θυμέλη [pick’s]

Πήγα και είδα την καλοκαιρινή παράγωγη του θεάτρου «ΘΥΜΕΛΗ» σε σκηνοθεσία της Έλλης Βοζικίδου ...

Προσφυγικό: Ένα έγκλημα δίχως τέλος

Ακούω τις κραυγές των γυναικών στις Καστανιές Έβρου (κάποιες εξ αυτών έχουν μωρά παιδιά ...

Οι συνήθειες των ιδιαίτερα πειθαρχημένων γυναικών

Πόσο πειθαρχημένη είσαι στ’αλήθεια; Είσαι αφοσιωμένη στους στόχους σου; Πιέζεις τον εαυτό σου πέρα ...