«550» του Σταμάτη Πακάκη στο Θέατρο Faust [κριτική]

«Να είσαι ευγενικός με τους αγενείς ανθρώπους. Πιθανότατα αυτοί το χρειάζονται παραπάνω»

Πώς μυρίζει ο άλλος; Γιατί τόση αγένεια; Πού τα βρίσκεις και τα δύο μαζί; Πού αλλού. Σε ένα λεωφορείο. Στο κάθε λεωφορείο, τραμ, συρμό του μετρό. Κατ’ επέκταση όπου συνωστίζονται οι άνθρωποι και χρησιμοποιούν τα Μ.Μ.Μ. Όλοι; Φυσικά και όχι.

Του Θανάση Σταυρόπουλου 

Αρκετοί όμως ώστε να εμπνεύσουν δημιουργούς κι αυτοί με τη σειρά τους να πιάσουν το «μολύβι» τους και να αρχίσουν να σκιαγραφούν χαρακτήρες, συμπεριφορές, σχέσεις ανθρώπων που ξεφεύγουν και εμπίπτουν μέσα στα πλαίσια μίας και μόνο σύντομης σχετικά διαδρομής ενός τέτοιου μέσου.

Κάπως έτσι λοιπόν ο Σταμάτης Πακάκης, πολυσχιδής προσωπικότητα ως είναι, άδραξε την ευκαιρία και δεν άφησε τίποτα όρθιο μέσα στη λεωφορειακή γραμμή του «550» που ως γνωστόν ενώνει το Π. Φάληρο με την Κηφισιά. Διαδρομή πολύπαθος, Συγγρού, Βασ. Σοφίας, Κηφισίας. Πολύπαθοι και οι επιβάτες. Το μάτι και η οξυδέρκεια του συγγραφέα καταγράφουν όμως με απίστευτη ακρίβεια και λεπτότητα τις δυσδιάκριτες αυτές γραμμές που εξελίσσονται μέσα σε ένα τέτοιο όχημα. Απλές, καθημερινές, σχεδόν ανούσιες κινήσεις, εκφράσεις, σχέσεις που αδιόρατες αναπτύσσονται μεταξύ των επιβατών, παρουσιάζονται λεπτομερέστατα και κυρίως πέρα από την τραγικότητα που οι περισσότερες φέρουν, με απόλυτη κατανόηση και αίσθηση καθαρού και πηγαίου χιούμορ εκ μέρους του συγγραφέα. Αγκαλιάζει τους «επιβάτες» του, δεν τους κρίνει, ακόμα και αυτούς που δείχνουν εντελώς αρνητικοί, τους συμπεριφέρεται ωσάν να πρέπει να τους «οδηγήσει» με αυτό του το όχημα-λεωφορείο προς την κατανόηση και εξιλέωση των παθών της ατέρμονης και σκληρής καθημερινότητάς τους.

Πέρα όμως από το συγγραφικό του κομμάτι ο Σταμάτης Πακάκης κρατάει και ένα διπλό ρόλο. Αυτόν του σκηνοθέτη και ηθοποιού. Εξαιρετικός στην «ενορχήστρωση» της ομάδας του, τους οδήγησε με ακρίβεια και αγάπη να επιβιβαστούν σε αυτήν την παράσταση που δημιούργησε. Τους έδωσε τον απαραίτητο χώρο και χρόνο να ξεδιπλώσουν ο καθένας την πολυπλοκότητα του ρόλου που είχε αναλάβει, αν και είμαι απολύτως βέβαιος ότι επάνω από την σκάλα που βρισκόταν την περισσότερη ώρα, έχοντας τον ρόλο του Αφηγητή, δεν του ξέφευγε ίχνος, βήμα, ανάσα των ηθοποιών. Για όσους δεν γνωρίζουν τον Σταμάτη Πακάκη να σας πληροφορήσω ότι πρόκειται για έναν «εξαίσιο Κέρβερο» όταν σκηνοθετεί. Στο υποκριτικό του κομμάτι δεν μπορώ να προσθέσω πολλά. Έμπειρος, ακριβής, άλλωστε είναι γνωστές οι συμμετοχές του με τη Λυρική Σκηνή, την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής κ.α.Η γνώση του λοιπόν και η εμβρίθειά του για τα επί της σκηνής θέματα, δεδομένη και πασιφανής.

Η Ειρήνη Μελά ενσαρκώνει τον ρόλο της Θεώνης, μίας πολύ χαρακτηριστικής φιγούρας των Μ.Μ.Μ.Πρόκειται για τη γυναίκα που όλοι έχουμε καθίσει δίπλα της. Πού όλοι έχουμε δει να σταυροκοπιέται σε κάθε πέρασμα του λεωφορείου από εκκλησία, μη και από προσευχητάρι ατυχημάτων ενίοτε. Η Ειρήνη Μελά είναι απολαυστικότατη. Παίζει με όλο της το σώμα. Το δε πρόσωπό της είναι λες και έχει ένα δεύτερο ξεχωριστό υποκριτικό εργαλείο που επικουρεί την δεινότητά της επί σκηνής.

Ο Βλάσης Πασιούδης στον ρόλο του Μάκη του εθνικιστή, πόσο δύσκολο είναι στα αλήθεια έναν τόσο αρνητικό χαρακτήρα να τον κάνεις θεατρικά, έστω και οριακά, συμπαθή, είναι απολύτως τολμώ να πω εξαιρετικός. Η όλη του αυτή προσπάθεια να μεταπηδά από την απόλυτη άρνηση στο προσωπικό του αδιέξοδο δεν τη χρεώνω φυσικά μόνο στο καίριο κείμενο, αλλά τόσο στην σωστή καθοδήγηση του σκηνοθέτη όσο βεβαίως και στον ίδιο τον Βλάση Πασιούδη που μας έπεισε απολύτως επί αυτού που βλέπουμε στη σκηνή.

Η Φανή Παλιούρα στον ρόλο της ηθοποιού ΝτέμποραCute, ένας χείμαρρος. Η απόλυτη γυναίκα επί σκηνής. Σαρωτική, επικίνδυνα θελκτική, γοητευτικότατη. Νομίζω ότι δε θα μπορούσε ο συγγραφέας-σκηνοθέτης να βρει καταλληλότερη για αυτόν τον ρόλο που δημιούργησε. Θέλω να πιστεύω ότι η πορεία της θα είναι εκτοξευτική στο θέατρο.

Ο Αλέξανδρος Ζουριδάκης στον ρόλο του Αντώνη του παρενδυτικού είναι καθηλωτικός. Μια τραγικότατη εικόνα. Ένας ρόλος επικίνδυνος, που εύκολα θα μπορούσε να γελοιοποιηθεί, μετατρέπεται σε εργαλείο-γροθιά προς κάθε έναν από εμάς. Το βλέμμα του σε κάποιες συγκεκριμένες σκηνές μπορεί να σε καρφώσει ση θέση σου. Να σε κάνει να νιώσεις εντελώς ένοχος αναρωτώμενος το γιατί. Μια πολύ σπουδαία ερμηνεία από τον Αλέξανδρο Ζουριδάκη.

Η ΦαίηΒέβη καλείται να υποδυθεί τον ρόλο της Ελένης, μίας σκιτσογράφου που η ζωή την έχει στιγματίσει αρκετά δύσκολα. Ρόλος πολύπλευρος, εξαιρετικά λεπτός, ακροβατεί μεταξύ δράματος και κωμωδίας. Η Φαί Βέβη τον ακουμπάει με τη δέουσα προσοχή και κυρίως με την λεπτότητα που του αρμόζει, φτάνοντας τον στο τέλος μαζί με αυτόν του ΒασίληΦακανά σε ένα αρμονικό συνταίριασμα.

Ο οποίος Βασίλης Φακανάς στο ρόλο του Γιώργου του φευγάτου, ενός «μαϊντανού» που όλοι έχουμε συναντήσει, μας οδηγεί ακόμα και πριν αρχίσει το έργο μέσα σε αυτό. Αεικίνητος, με μία πρωτοφανή ενέργεια στη σκηνή, αλλάζει, μεταμορφώνεται και τελικά πορεύεται όπου η καρδιά τον οδηγεί. Μία υπέροχη ερμηνεία από τον ηθοποιό αυτόν.

Και στο τέλος η Κωνσταντίνα Αλεξανδράτου, στο ρόλο της φοιτήτριας που δύσκολα μπορεί να «μπει» σε μία γραμμή. Δυναμική παρουσία, σωστές οι εντάσεις της και με μέτρο, διακρίνεις ευκόλως την ευστροφία της ηθοποιού το πώς χειρίζεται τον χώρο και το κείμενο μέσα στα οποίο κινείται.

Η πρωτότυπη μουσική είναι του Γιώργου Καλογερόπουλου, να σημειώσω τα καταπληκτικά τραγούδια που έχουν γραφτεί για την παράσταση και θεωρώ το πώς αν αυτή η παράσταση τύχαινε μίας μεγαλύτερης παραγωγής, τα εν λόγω τραγούδια και η μουσική θα  είχαν την πορεία αυτών της παράστασης «ΕΚΤΟ ΠΑΤΩΜΑ» που είχε ανέβει στο θέατρο ΠΕΡΟΚΕ το 1991-1992 σε μουσική Στ. Κραουνάκη. Η κινησιολογία και οι χορογραφίες από την Εύη Τσακλάνου ήρθαν με τον πιο σαφή και όμορφο τρόπο να «κουμπώσουν» επάνω στην υπέροχη μουσική του Γιώργου Καλογερόπουλου. Τα σκηνικά και τα κουστούμια από τον Νίκο Παπάζογλου όπως και η μάσκα-γλυπτό του Μονόκερου της Δανάης Σταματίου δημιούργησαν ένα άρτιο εικαστικό σύνολο, ενώ το «μάτι» του Νικόλα Μαρμαρά ένιωθες ότι «ίπτατο» και έλεγχε, όλη την παράσταση.

Αν εσείς επιβαίνετε σε λεωφορεία ή άλλα Μ.Μ.Μ. νομίζω ότι εύκολα θα βρείτε κοινά σημεία σας σε αυτή την παράσταση. Πολλοί δε, θα βρουν και κομμάτια τους, εγώ ομολογώ εν πλήρει συνειδήσει ότι βρήκα. Αν τώρα είστε από αυτούς που δεν ξέρουν το πώς βγάζουν εισιτήριο, πώς το ακυρώνουν, από ποια πόρτα πρέπει να επιβιβαστούν και από ποια να αποβιβαστούν, τι σημαίνει να μπαίνει ελεγκτής και τι είναι αυτά τα πανικόβλητα πρόσωπα που υπάρχουν γύρω σας όταν τον αντιλαμβάνονται, ένα σας λέω, ανεβείτε στο «550», όχι αυτό Π.Φάληρο-Κηφισιά, στο άλλο, αυτό του Faust. Καιρός είναι να αφήσετε λίγο το τιμόνι και να ζήσετε μία αληθινή, εξωτική «λεωφορειακή» εμπειρία στη μαγευτική Αθήνα του σήμερα.

«Το κλειδί σε κάθε καλή σχέση είναι επικοινωνία, αλληλοσεβασμός και νομίζω καλό είναι να σου αρέσει πώς μυρίζει ο άλλος».

SandraBullock, 1964-, Αμερικανίδα ηθοποιός

«Να είσαι ευγενικός με τους αγενείς ανθρώπους. Πιθανότατα αυτοί το χρειάζονται παραπάνω».

AshleighBrilliant, 1933-, Βρετανός σκιτσογράφος

 

Trailer παράστασης: www.youtube.com/watch?v=zk0AeA6osXo

Ταυτότητα παράστασης:

Συντελεστές:

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Σταμάτης Πακάκης
Κινησιολογία – Χορογραφίες: Εύη Τσακλάνου
Φωτισμοί – Φωτογραφίες – Video: Αναστασία Λουκρέζη
Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκος Παπάζογλου
Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Καλογερόπουλος
Outside eye: Νικόλας Μαρμαράς
Sound design: Αλέξανδρος Δημητρόπουλος
Μάσκα Ροζ Μονόκερου: Δανάη Σταματίου
Logo: Μαύρα Γίδια
Επικοινωνία: Νατάσα Παππά

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Κωνσταντίνα Αλεξανδράτου, Φαίη Βέβη, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Ειρήνη Μελά, Σταμάτης Πακάκης, Φανή Παλιούρα, Βλάσης Πασιούδης, Βασίλης Φακανάς

Πληροφορίες:

Faust Bar-Theatre-Arts
Καλαμιώτου 11 και Αθηναΐδος 12, Πλατεία Αγ. Ειρήνης, Μοναστηράκι, Αθήνα 105 60
Τηλέφωνο: 2103234095
E-mail: info@faust.gr
Site: www.faust.gr
Facebook page: www.facebook.com/faust.athens
Instagram account: www.instagram.com/faust-bar-theatre-arts

Από την Τετάρτη 09 Οκτωβρίου 2019, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων

Ημέρα και ώρα παράστασης: Τετάρτη στις 20:30

Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 12€
Μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, ατέλειες): 10€
Ομαδικό (από 8 άτομα και άνω): 10€
Δέκα θέσεις σε ειδική τιμή: 8€

Κρατήσεις θέσεων:
Τηλ θεάτρου: 2103234095

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά

Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook καθώς και στο Twitter και LinkedIn για να μαθαίνετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας και να μάς δώσετε κουράγιο να συνεχίζουμε… Αν σας αρέσει η προσπάθειά μας προτείνετε το newslink.gr και στους φίλους σας. 

Διαβάστε, επίσης:Η «ζαριά» του Πήτερ Στρόγκαν, στο Θέατρο «αγγέλων βήμα» [κριτική]

Tags:

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Ads

You May Also Like

Απεργία στα ΜΜΜ: Δείτε πώς θα κινηθούν σήμερα μετρό, ΗΣΑΠ και τραμ

Οι εργαζόμενοι στο Μετρό -γραμμές 1, 2 και 3- αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν τρίωρη στάση ...

Γαλλία -Κίτρινα γιλέκα: 1.723 προσαγωγές από τις κινητοποιήσεις

Σε 1.082 προσαγωγές προχώρησαν χθες οι δυνάμεις της τάξης στο Παρίσι κατά τη διάρκεια ...

ΕΥΑΝΘΙΑ ΡΕΜΠΟΥΤΣΙΚΑ Μια βραδιά στην πόλη

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου ΘΕΑΤΡΟ ΒΕΑΚΕΙΟ                                    MIA ΒΡΑΔΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ Η ΕΥΑΝΘΙΑ ΡΕΜΠΟΥΤΣΙΚΑ ...

Τσίπρας: Αντιθεσμικά παιχνίδια της αντιπολίτευσης με την συνταγματική αναθεώρηση

«Η αναθεώρηση του Συντάγματος αποτελεί την κορυφαία θεσμική διαδικασία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και από ...

Live οι δηλώσεις Τσίπρα-Βαρθολομαίου από την Χάλκη

Αυτή την ώρα ο Αλέξης Τσίπρας κάνει δηλώσεις μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο: ...